Quote from Guest on 26 November 2010, 11:47Hejsan,
jag gjorde ett laktat test igår.Det var lite läskigt att springa på löpband eftersom jag endast har sprungit de två ggr som jag gjorde förra veckan som test.
Löpbandet hade 4% lutning vilket betyder att alla resultat blit fel om man vill jämföra
Hejsan,
jag gjorde ett laktat test igår.Det var lite läskigt att springa på löpband eftersom jag endast har sprungit de två ggr som jag gjorde förra veckan som test.
Löpbandet hade 4% lutning vilket betyder att alla resultat blit fel om man vill jämföra
Quote from Funbeat user on 26 November 2010, 11:57På löpband slipper man luftmotståndet, dvs det motsvaras av att springa ute och ha samma medvind som den hastighet man springer i.
Lutningen motsvarar en backe, precis som i verkligheten.
Med andra ord kan man INTE säga att löpband med en viss lutning,
På löpband slipper man luftmotståndet, dvs det motsvaras av att springa ute och ha samma medvind som den hastighet man springer i.
Lutningen motsvarar en backe, precis som i verkligheten.
Med andra ord kan man INTE säga att löpband med en viss lutning,
Quote from Elias Engqvist on 26 November 2010, 12:35Vid laktat-test bestämmer man vid vilken puls laktatvärderna börjar skena iväg - det är iofs beroende på vilken sport (eg. vilka muskler) man testar.
Iofs förstår jag inte varför man har SÅ hög lutning - 1-2% är väl det normala, men nån större skillnad b
Vid laktat-test bestämmer man vid vilken puls laktatvärderna börjar skena iväg - det är iofs beroende på vilken sport (eg. vilka muskler) man testar.
Iofs förstår jag inte varför man har SÅ hög lutning - 1-2% är väl det normala, men nån större skillnad b
Quote from Funbeat user on 26 November 2010, 12:42http://beta.marathon.se/traning/sa-mycket-gor-luftmotstandet-en-lopare
http://beta.marathon.se/traning/sa-mycket-gor-luftmotstandet-en-lopare
Quote from ellen olsson on 26 November 2010, 13:13Om man gör ett laktattest på löpband för "icke-löpare" (t.ex. skidåkare) så gör man ofta så att man ändrar lutningen istället för farten för att försöka minimera den eventuellt bristande löpteknikens inverkan.
Om man gör ett laktattest på löpband för "icke-löpare" (t.ex. skidåkare) så gör man ofta så att man ändrar lutningen istället för farten för att försöka minimera den eventuellt bristande löpteknikens inverkan.
Quote from Elias Engqvist on 26 November 2010, 13:38Jaså, men då får man ju inte riktigt Christer(löparen)s laktat-värden utan snarare Christer(backlöparen)s laktat-värden. Om man ÄR löpare och är ute efter att löpträna (med befintlig (dålig) löpteknik) bör man väl testa det och inte nåt annat?
Man skulle
Jaså, men då får man ju inte riktigt Christer(löparen)s laktat-värden utan snarare Christer(backlöparen)s laktat-värden. Om man ÄR löpare och är ute efter att löpträna (med befintlig (dålig) löpteknik) bör man väl testa det och inte nåt annat?
Man skulle
Quote from ellen olsson on 26 November 2010, 13:43Jag gör bara löpbandstest för min skidåkning och inte för min usla löpning.
Jag gör bara löpbandstest för min skidåkning och inte för min usla löpning.
Quote from Funbeat user on 26 November 2010, 13:48Alternativet vore att stoppa in löpbandet i en ganska rejäl vindtunnel, och ha en sensor på löpbandet som med teknikens hjälp anpassade bandets fart och luftflödet efter testlöparens tendens att röra sig bakåt eller framåt.
Jag gissar att lite lutning på
Alternativet vore att stoppa in löpbandet i en ganska rejäl vindtunnel, och ha en sensor på löpbandet som med teknikens hjälp anpassade bandets fart och luftflödet efter testlöparens tendens att röra sig bakåt eller framåt.
Jag gissar att lite lutning på
Quote from Funbeat user on 26 November 2010, 17:02Hej,
jat trodde att man använde sig av lutning på bandet för att man snabbare skulle komma upp i puls.
Om det inte har någon större betydelse så kan jag meddela att jag är missbildad,ingen egentlig överraskning kanske.
Alla löpare är ju missbildade på o
Hej,
jat trodde att man använde sig av lutning på bandet för att man snabbare skulle komma upp i puls.
Om det inte har någon större betydelse så kan jag meddela att jag är missbildad,ingen egentlig överraskning kanske.
Alla löpare är ju missbildade på o
Quote from Funbeat user on 26 November 2010, 17:31Själv har jag toppat på 16 mmol/L vid ett maxtest! Naturligtvis spydde jag strax efteråt...
Själv har jag toppat på 16 mmol/L vid ett maxtest! Naturligtvis spydde jag strax efteråt...