Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

hehe,

själv fegade jag ur lite.Lite pga besvikelse för att jag inte fick högre maxpuls och lite för att jag har löpbandsfobi.

Det gick trots allt ganska bra med löpbandsträning och med tanke på att det är snöigt,slabbigt och isigt i flera olika lager nu

Mitt var dock på testcykel. Löpning är inte min grej.

Någon av er som testat både på testcykel och löpband?

Det vore intressant att se hur stora skillnader på tröskelvärdena det är hos någon som utövar bägge sporterna.

Jag har mjölksyretröskel (~4mmol) på 158bpm på cykeln och 170bpm på löpning. Däremot skiljer det sig mer på laktattröskeln (~2mmol) Cykeln 131 bpm och löpningen 151 bpm.

Skall jag vara uppriktig känns det jätteidiotiskt att göra ett laktattest med lutande löpband på en löpare med de tider som redovisas här. Det ger garanterat fel puls/laktatvärden. Nästa gång be i alla fall att få göra det på plant underlag så kommer du f

Jack Daniels vet hur man ska testa löpare:
BILD:http://www.corbisimages.com/images/U1602988.jpg?size=67&uid=9c9cb984-2687-4782-a9e4-4494d7838b90&uniqID=a9793290-67d2-41bb-9616-4a72a9124d64

Laktattest med lutning kan jag bara tänka mig ska behöva utföras av mycket otränade personer eller sådana som pga skador förhindras att springa.

Om personen är för otränad kanske han inte klarar de 3-4km/h ökning i hastighet från gångfart utan att stanna

Micke, håller med i allt du skriver (som vanligt 🙂 ). Vilket ju visar lite hur svårt det kan vara att få till ett bra test för "otränade löpare/cyklister/...". Antar att min "ilska" lyser igenom lite men har sett för många dåliga resultat för personer so

Anledningen till att man springer med lutning på rullbandet är inte enbart för att man springer utan luftmotstånd. Utan det är framförallt extremt mycket behagligare att springa med en viss lutning. Jag springer alltid med en viss lutning på rullband. Myc

Oskar, i alla fall jag har inget emot att man tränar löpning med lutning band men man kan inte ta fram de värdena man är på jakt efter på detta sätt.

Ett enkelt exempel, (antag att man springer milen på 40 minuter/15km/h)

Gör detta test vid olika tillf