Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLandsvägscykel: vad tänka på vid …
You need to log in to create posts and topics.

Har spunnit mycket tidigare och nu införskaffat landsvägshoj. Att cykla sittande känns tämligen likt spinningen även om effekterna av rundtrampning känns på ett mer sporrande sätt på en lätt landsvägscykel.

Men vad ska man tänka på när man står upp och c

Det beror på vilket som är mest effektivt för dig.
Det kostar på att stå upp och arbeta med cykeln.

Jag sitter i de flesta backar och lyfter på häcken endast om "härtill är jag nödd och tvungen".

Ja sitta är ju oftast ett alternativ, men än så länge känns det som jag behöver den omväxling jag kan få gällande ställning.

Är det annars den allmänna principen för landsvägscykling: sitt om man inte är nödd och tvungen annorstädes?

Stående spurt då, e

Det beror på vad "man" klarar av.

Väldigt många står upp i backar eller vid spurter, även på motionslopp.

Vad försöker du tänka på när du är nödd och tvungen att lyfta häcken?

Att du ska se till att ingen ligger för nära bakom innan du gör det? 😉

Jag tänker inte, utan försöker endast överleva till spurten.

Min rulle är inte bra så den ska du undvika.

Hur som helst är det förbannat vingligt att stå upp på en racer. För att inte tala om att trampa samtidigt. Tycker jag som precis provat på det.

Vinglar det har ni troligen för lätt växel.

Ska man sänka kadensen i uppförsbackar alltså?

Ska man sträva efter att hålla cykeln i lod, utan sida-till-sida förflyttning av tyngdpunkten?

Tyngdpunkten långt bak över sadeln eller flytta fram den?

Det finns de som klarar hög kadens och andra kör tunga växlar.

Det är väldigt individuellt och blir du avkörd så får du testa något annat.