Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLASIK/LASEK
You need to log in to create posts and topics.

Skyll på synen 😉
Jag önskar mig fö. också en dylik operation.
Lycka till!

Helt oki att det ligger i löpgruppen tycker jag. Hård löpning tär på synen enl min uppfattning. Ser alltid suddigt efter ett hårt pass.l Ärligt!

Apapap - enl. senaste Runners World så får man bättre syn (eller var det mörkersyn?) av att löpträna!

Christer, kolla upp fakta! Ut o spring!
Vadå apapapa ?

Jodu Aadu, jag var nyss ute o sprang i regnet, mörkret, blåsten o kylan. (Jag måste ha haft dåliga kläder)

Jag såg ganska bra. Jag har f.ö sprungit i c:a 30 år så jag undrar om jag varit blind annars?

Nä, man kanske inte ska tro på allt som står i tidn

Jag tog upp det här med min optiker. Han sa bland annat: Aadu, vid din ålder kan det bli såhär. Alltså, ögats förmåga att focusera är beroende av energi, bränner man energin i spåret så ser man suddigt. Det har nästan blivit rutin här hemma:
Jag kommer

Ojdå, det var värre än jag trodde - det har jag aldrig hört talas om förut. Men det som stod i RW avsåg nog lite mer långsiktigt.

Det handlar om lågt blodsocker som ändrar form på ögat och därmed ändras brytningen i ögat.
Jag vet, har det allt som oftast.

Jag har gjort LASEK/Elsa dvs slipning av hornhinnan, inte där man hyvlar bort översta delen av den och slipar under dvs man skär inte i ögat. Man löser upp översta skiktet på hornhinnan, epitelet (återbildas efter 48h), och slipar ytan på hornhinnan.
Jag

Jag valde istället att göra en ICL-operation, dvs. lägga in en extra lins under hornhinnan. Reversibelt, ingen smärta, perfekt syn, fungera även för kraftiga synfel.
Det är en mer kostsam operation än laser (37000 kr kostade det), men jag tycker det känns