Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLidingöloppet!
You need to log in to create posts and topics.

Så då är man anmäld igen, läskigt! Sprang för två år sedan som sista moment i Klassikern och kände mig inte helt kry dagen till ära, utan lät pulsbandet bestämma takten och gick i uppförsbackarna den sista milen. Då var det ju viktigare att komma i mål (o

Risken att bli övertränad är mycket liten om man bara tränar ett par timmar per dag. Se bara till att få ordentlig nattvila och tillräckligt med mat så att kroppen kan återhämta sig.

Jag förespråkar långpass. Kör ett LSD-pass i veckan (Long Slow Distance

Hur långt räknar du som långt om man ska springa LL?
Lycka till Jennie!
Här har du en som ska ge sig i kast med LL för första gången. Mitt mål är att ta mig runt under 4 timmar och med livet i behåll 😉

Lidingöloppet är ändå ganska kort så jag tycker att man mycket väl kan köra 20-30 km på långpassen.

Men långpass räcker inte, du bör försöka få in något snabbhetspass. Typ fartlek, intervaller och snabbdistans (kortare distanspass med högre intensitet) varvat med längre distanspass. Sedan behöver inte varje distanspass vara uppåt 30 km men att få in en

Var i samma situation som du förra året med den skillnaden att det tog 4 år innan jag vågade försöka igen. Långpass i backig terräng och i övrigt varierande pass, med lite intervaller och snabbdistans, tror jag var nyckeln till min framgång. Kom nämligen

Det finns ett 17 veckors räningsprogram här på funbeats träningsprogramflik, modifiera det så att det blir 12 veckor så ska det nog gå bra fär dig.

Vad gäller mat och tillskott är mitt tips att inte ändra något. Om du vill prestera max skall du ju minska träningsdosen sista två veckorna (80% samt 50%) samt träna lätt. Fortsätter du äta som innan under denna tid kommer du har full tank på start. Full

Tveksam om man ska lägga krut på pass längre än 20 km för LL 30 km. Viktigast är att få upp veckomängden. Springa mycket i terräng, gärna i hög fart om kroppen orkar med det. Spring gärna dubbelpass någon dag i veckan, det sliter mindre än långpass.

Hur menar du dubbelpass? Två pass med vila emellan? Hur lång tid?