Quote from Guest on 7 February 2008, 21:34Ska nu komma igång och träna. Min kondition är kass och det är svårt att motivera mig när det är jobbigt. För att tävlingsmänniskan i mig ska få se resultat (hoppas innerligt att jag kommer göra det) har jag skaffat en pulsklocka.
Nu till problemet. Jag
Ska nu komma igång och träna. Min kondition är kass och det är svårt att motivera mig när det är jobbigt. För att tävlingsmänniskan i mig ska få se resultat (hoppas innerligt att jag kommer göra det) har jag skaffat en pulsklocka.
Nu till problemet. Jag
Quote from Funbeat user on 7 February 2008, 21:44Jag har en maxpuls på cirka 185 och för något år sedan inbillade jag mig att om jag ligger under 160 i puls kan jag springa hur långt som helst. D v s jag tyckte att under 160 inte var så ansträngande. Och ja, jag har tränat kontinuerligt i rätt många år
Jag har en maxpuls på cirka 185 och för något år sedan inbillade jag mig att om jag ligger under 160 i puls kan jag springa hur långt som helst. D v s jag tyckte att under 160 inte var så ansträngande. Och ja, jag har tränat kontinuerligt i rätt många år
Quote from Funbeat user on 7 February 2008, 21:58Men är det då så att när jag fortsätter träna kommer jag bli snabbare med lägre puls? Min vilopuls borde ju bli lägre om jag får bättre kondition men det kommer fortfarande att vara jobbigt att ligga över de 160? Så fort jag kommer över 160 veknar jag dir
Men är det då så att när jag fortsätter träna kommer jag bli snabbare med lägre puls? Min vilopuls borde ju bli lägre om jag får bättre kondition men det kommer fortfarande att vara jobbigt att ligga över de 160? Så fort jag kommer över 160 veknar jag dir
Quote from Elias Engqvist on 7 February 2008, 21:58Till att börja med - maxpulsen är relativ till åldern (maxpulsen sjunker normalt ju äldre man blir) - så hur gammal är du?
Till att börja med - maxpulsen är relativ till åldern (maxpulsen sjunker normalt ju äldre man blir) - så hur gammal är du?
Quote from Funbeat user on 7 February 2008, 22:0028
28
Quote from Elias Engqvist on 7 February 2008, 22:01Vilopulsen är den puls du har då du vaknar på morgonen och, ja, den kommer att sjunka då du blir mer vältränad.
Vilopulsen är den puls du har då du vaknar på morgonen och, ja, den kommer att sjunka då du blir mer vältränad.
Quote from Elias Engqvist on 7 February 2008, 22:04Det finns en approximation för maxpulsen: För kvinnor är den 226-ålder dvs i ditt fall 198 men det är rätt individuellt - egentligen måste man plåga sig rejält för att mäta den riktiga maxpulsen.
Det finns en approximation för maxpulsen: För kvinnor är den 226-ålder dvs i ditt fall 198 men det är rätt individuellt - egentligen måste man plåga sig rejält för att mäta den riktiga maxpulsen.
Quote from Funbeat user on 7 February 2008, 22:09Men att jag knappt kan gå utan puls under 100 är inte helt onormalt, bara ett tecken på kass kondition? Eller är det helt enkelt så att jag har hög puls naturligt? Tycker att eftersom vilopulsen sjunker med bättre konditon så borde ju kroppen klara tyngre
Men att jag knappt kan gå utan puls under 100 är inte helt onormalt, bara ett tecken på kass kondition? Eller är det helt enkelt så att jag har hög puls naturligt? Tycker att eftersom vilopulsen sjunker med bättre konditon så borde ju kroppen klara tyngre
Quote from Elias Engqvist on 7 February 2008, 22:10För att bli bättre är det ett par saker att tänka på:
1. Du måste ha tålamod - det tar tid för kroppen att anpassa sig till ett nytt liv!
2. Du måste träna minst 3 ggr i veckan för att bli bättre (du ska inte ta i så du spyr) lite mer än lagom trött är b
För att bli bättre är det ett par saker att tänka på:
1. Du måste ha tålamod - det tar tid för kroppen att anpassa sig till ett nytt liv!
2. Du måste träna minst 3 ggr i veckan för att bli bättre (du ska inte ta i så du spyr) lite mer än lagom trött är b
Quote from Elias Engqvist on 7 February 2008, 22:14Oj, det går i kors här, men 100 är inte onormalt tror jag... Precis, om du springer en viss sträcka i en viss hastighet nu och efter att ha tränat i några månader så bör du se att pulsen kommer att ligga lägre då!
Oj, det går i kors här, men 100 är inte onormalt tror jag... Precis, om du springer en viss sträcka i en viss hastighet nu och efter att ha tränat i några månader så bör du se att pulsen kommer att ligga lägre då!