Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej Karin.

"Men att jag knappt kan gå utan puls under 100 är inte helt onormalt, bara ett tecken på kass kondition?"

Nej det behöver det inte vara. Det kan vara ett tecken på att du har en låg slagvolym dvs vad ditt hjärta pumpar per slag. Om den är låg

P.E det skulle nog kunna vara så som du säger. Jag är en ganska aktiv människa med rätt mycket ork men det är när jag ska ta upp det ett pinnhål som det spricker. En kombination av låg slagvolym och dålig kondition kanske 😉

Hur mäter man upp pulsen som

Det här har jag tagit nånstans från nätet och jag tycker att det är en bra beskrivning:
"För att kunna mäta maxpulsen gäller det att komma upp till maximal arbetsintensitet utan att samla på sig för mycket mjölksyra, så benen stumnar. Värm upp ordentligt

Den metod som Christer beskriver tänkte jag använda mig av för några veckor sedan för att testa maxpuls. Problemet var att jag tog totalt slut precis innan jag kom fram till backen, kroppen bara stängde av och jag fick sluta springa. Värdet som jag fick f

Oj då... Det ska jag nog hoppa över. Jag kanske dör 😉

Det finns många bra träningsprogram på nätet. Marathon.se har bra program. Det som jag började springa med finns på http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1014&a=1255 Fördelen med det programmet är just att man verkligen kan börja från noll om man vill, m

Karin,
du frågade:
"Men är det då så att när jag fortsätter träna kommer jag bli snabbare med lägre puls?"

Med största sannolikhet, men det beror också på hur du tränar. Jag körde lågpulsträning enligt Maffetone i somras/höstas och det är en träningsform

Hej Karin.

Du kan göra som Christer skriver eller sätta dig på en testcykel och göra på i princip samma sätt. Vikt är att du värmer upp ordentligt och sen går på med intervallerna. För min del funkar det bäst om jag har ett relativt lågt motstånd (så man

Hej Karin.

Du kan göra som Christer skriver eller sätta dig på en testcykel och göra på i princip samma sätt. Vikt är att du värmer upp ordentligt och sen går på med intervallerna. För min del funkar det bäst om jag har ett relativt lågt motstånd (så man

Hej Karin.