Quote from Guest on 28 January 2010, 17:10Kunde inte hitta något svar nån annanstans så frågar här.
Är det någon som vet hur stor del av blodet som blir syresatt?
Kunde inte hitta något svar nån annanstans så frågar här.
Quote from Funbeat user on 28 January 2010, 17:20Hur menar du?
Eftersom kroppen är väldigt beroende av stabil elektrokemisk miljö antar jag att syresättningen av blodet är väldigt jämn, och att även ganska små dippar leder till stark andnöd pga förhöjd CO2-halt.
Eller menar du per hjärtslag, per minu
Hur menar du?
Eftersom kroppen är väldigt beroende av stabil elektrokemisk miljö antar jag att syresättningen av blodet är väldigt jämn, och att även ganska små dippar leder till stark andnöd pga förhöjd CO2-halt.
Eller menar du per hjärtslag, per minu
Quote from Funbeat user on 28 January 2010, 19:10Menar du hur stor andel av hemoglobinmolekylerna som är fullt syremättade kanske?
En intressant grej är att blodet i stort sett alltid är helt syresatt (med undantag för elitskidåkare som hamnar på några procent lägre, ingen vet varför), dvs. syrehalten
Menar du hur stor andel av hemoglobinmolekylerna som är fullt syremättade kanske?
En intressant grej är att blodet i stort sett alltid är helt syresatt (med undantag för elitskidåkare som hamnar på några procent lägre, ingen vet varför), dvs. syrehalten
Quote from Funbeat user on 28 January 2010, 23:31det där du sa om att det är helt syresatt tror jag jag var ute efter, hade läst det någonstans men kunde inte komma ihåg och vart och började därför tveka lite.
Sedan började fundera på anaerob träning eller träning som höjer syreupptagningsförmågan. Om
det där du sa om att det är helt syresatt tror jag jag var ute efter, hade läst det någonstans men kunde inte komma ihåg och vart och började därför tveka lite.
Sedan började fundera på anaerob träning eller träning som höjer syreupptagningsförmågan. Om
Quote from Funbeat user on 28 January 2010, 23:40Det är också därför som om du, om du hittar någon med ett hjärtstopp, mer ska fokusera på att göra hjärtkompressioner än inblåsningar. Syre finns i blodet och det är viktigare med cirkulationen.
Det är också därför som om du, om du hittar någon med ett hjärtstopp, mer ska fokusera på att göra hjärtkompressioner än inblåsningar. Syre finns i blodet och det är viktigare med cirkulationen.
Quote from Funbeat user on 28 January 2010, 23:40Jag får nog läsa på lite för att ge ett korrekt svar, men det du nämner är nog riktigt, plus större blodvolym (ökar vid träning) kommer jag på på rak arm. Dags att damma av föreläsningsanteckningarna (H)
Jag får nog läsa på lite för att ge ett korrekt svar, men det du nämner är nog riktigt, plus större blodvolym (ökar vid träning) kommer jag på på rak arm. Dags att damma av föreläsningsanteckningarna (H)
Quote from Funbeat user on 29 January 2010, 01:07Låter finfint.
Men förbättras man bara lokalt vid aerob träning? Att massa grejer händer i muskler och celler vet jag men ökar inte blodvolym/slagvolym alls?
Låter finfint.
Men förbättras man bara lokalt vid aerob träning? Att massa grejer händer i muskler och celler vet jag men ökar inte blodvolym/slagvolym alls?
Quote from Funbeat user on 29 January 2010, 08:04Är det någon som vet hur stor del av blodet som blir syresatt?
Ca 50% torde det vara, eller 100%. Beror lite på hur man tolkar frågan.
Vänligen
P.
Ca 50% torde det vara, eller 100%. Beror lite på hur man tolkar frågan.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 29 January 2010, 08:21Blodet som pumpas från hjärtat (det arteriella blodet) är till 98% syresatt. Vad gäller det venösa blodet varierar det beroende på aktiviteten.
Blodet som pumpas från hjärtat (det arteriella blodet) är till 98% syresatt. Vad gäller det venösa blodet varierar det beroende på aktiviteten.
Quote from Catharina Brattlin on 29 January 2010, 08:24Jag tror att P. syftar på att blodet består av 40-50 % röda blodkroppar. Resten är blodplasma, och alltså inte syrebärande.
Så tolkade jag nämligen också frågan först, men insåg sen att det nog var fel. 🙂
Jag tror att P. syftar på att blodet består av 40-50 % röda blodkroppar. Resten är blodplasma, och alltså inte syrebärande.
Så tolkade jag nämligen också frågan först, men insåg sen att det nog var fel. 🙂