Quote from Funbeat user on 30 January 2010, 22:27Otäckt!
30 kompressioner och 2 inandningar (utandningar för den som utför det) blev vi lärda i veckan när vi var på kurs. Stämmer väl hoppas jag?!
Otäckt!
30 kompressioner och 2 inandningar (utandningar för den som utför det) blev vi lärda i veckan när vi var på kurs. Stämmer väl hoppas jag?!
Quote from Funbeat user on 30 January 2010, 22:31Visst fokuserar man på att kompressionerna är viktigare och att man ska hålla tempot och defibrillera så snart som möjligt, men utan att ge kroppen syre tvivlar jag starkt på att man får igång hjärtstoppet och om man skulle få igång finns det nog en stor
Visst fokuserar man på att kompressionerna är viktigare och att man ska hålla tempot och defibrillera så snart som möjligt, men utan att ge kroppen syre tvivlar jag starkt på att man får igång hjärtstoppet och om man skulle få igång finns det nog en stor
Quote from Funbeat user on 31 January 2010, 11:1630:2 fick vi som lekmän lära oss i veckan av räddningstjänsten. De hävdade att varianter med färre kompressioner var äldre och hade övergetts pga ny kunskap. Men som vanligt finns det väl olika åsikter om det mesta...
30:2 fick vi som lekmän lära oss i veckan av räddningstjänsten. De hävdade att varianter med färre kompressioner var äldre och hade övergetts pga ny kunskap. Men som vanligt finns det väl olika åsikter om det mesta...
Quote from Funbeat user on 31 January 2010, 20:01Javisst, men jag vill bara betona att syremättnaden i blodet inte är den primära anledningen till att man prioriterar kompressioner numera.
30-2 torde gälla var man än är, på sjukhus eller inte.
Javisst, men jag vill bara betona att syremättnaden i blodet inte är den primära anledningen till att man prioriterar kompressioner numera.
30-2 torde gälla var man än är, på sjukhus eller inte.
Quote from Funbeat user on 31 January 2010, 21:04Som deltidsbrandman kan jag säga det vi har fått lära oss och det är att på vuxna börjar man med kompressioner får att personen som är medvetslös troligtvis är det pga att hjärtat stannat, då finns det redan blod som är syresatt som ska pumpas runt till h
Som deltidsbrandman kan jag säga det vi har fått lära oss och det är att på vuxna börjar man med kompressioner får att personen som är medvetslös troligtvis är det pga att hjärtat stannat, då finns det redan blod som är syresatt som ska pumpas runt till h
Quote from Funbeat user on 31 January 2010, 21:19Ytterligare en anledning till varför man lär ut att fokusera på kompressionerna, är att många avstår från att börja med HLR på en okänd individ, just för att man är rädd för inblåsningarna. Man lär inte heller ut att det måste vara 100% korrekt utfört, so
Ytterligare en anledning till varför man lär ut att fokusera på kompressionerna, är att många avstår från att börja med HLR på en okänd individ, just för att man är rädd för inblåsningarna. Man lär inte heller ut att det måste vara 100% korrekt utfört, so
Quote from Funbeat user on 1 February 2010, 12:47Å andra sidan gör man väl inte HLR för att få igång hjärtat, utan för att förhoppningsvis "hålla igång" funktionerna tills ambulans kommer.
Å andra sidan gör man väl inte HLR för att få igång hjärtat, utan för att förhoppningsvis "hålla igång" funktionerna tills ambulans kommer.
Quote from Funbeat user on 1 February 2010, 13:04Hej Lena.
"Å andra sidan gör man väl inte HLR för att få igång hjärtat, utan för att förhoppningsvis "hålla igång" funktionerna tills ambulans kommer."
Nej inte är det för att en ambulans ska komma man gör HLR. Det är för att rädda liv 😉 och inget anna
Hej Lena.
"Å andra sidan gör man väl inte HLR för att få igång hjärtat, utan för att förhoppningsvis "hålla igång" funktionerna tills ambulans kommer."
Nej inte är det för att en ambulans ska komma man gör HLR. Det är för att rädda liv 😉 och inget anna
Quote from Funbeat user on 1 February 2010, 13:17Som alexander skrev ovan så krävs det mycket för att få igång ett hjärta utan defibrilator. Utan någon syretillförelsel börjar hjärnan att få skador efter ganska få minuter. Genom att utföra livräddningsåtgärder så försöker man se till att ingen skada ske
Som alexander skrev ovan så krävs det mycket för att få igång ett hjärta utan defibrilator. Utan någon syretillförelsel börjar hjärnan att få skador efter ganska få minuter. Genom att utföra livräddningsåtgärder så försöker man se till att ingen skada ske
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 09:07Ja, hjärtstartare kommer ju överallt nu och inom räddningstjänsten är det ju många som börjar med IVPA, i väntan på ambulans, på ställen där ambulansen har lång framkörningstid så utbildas räddningstjänsten på hjärtstartare och syrgas, jag ska själv få de
Ja, hjärtstartare kommer ju överallt nu och inom räddningstjänsten är det ju många som börjar med IVPA, i väntan på ambulans, på ställen där ambulansen har lång framkörningstid så utbildas räddningstjänsten på hjärtstartare och syrgas, jag ska själv få de