Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLiten fråga om blod
You need to log in to create posts and topics.

Träning som höjer maximal syreupptagningsförmåga, vo2max, är ytterligheten av träning av central kapacitet. Andra former av aerob träning har större påverkan på lokala faktorer. Jag tar en frågestund med allt och lite annat:

"Kardiovaskulära och respira

Syremättnad, SaO2 är normalt 96-100%.
Om man tar en blodgas (ärtärblodprov) så mäts det i kPa. Normalvärde för PO2 = 10,0 - 13,4 kPa (lungfrisk individ).
/ Stefan.

Intressant läsning. Om det fanns en guldstjärna-smiley skulle Frida få en nu.

Absolut!

Frida kan få den här som kompensation: (L)

Så långa inlägg brukar jag normalt inte läsa men gjorde här ett väl valt undantag. Kanon Frida!

Kanske lite OT men utöver kardiovaskulär hälsa så finns det minst 24 andra goda skäl att konditionsträna http://www.drlenkravitz.com/Articles/significanthealt

åååå, nu är ni så där underbara igen. Funbeat är verkligen ett häftigt ställe med nyfikna frågor som ställs så att man får veta svaren på saker man inte visste att man inte visste om. Jag blir lika förvånad och glad varje gång när ni svarar så här bra.

Vilken uppvisning Frida...ja som vanligt kanske. TACK.!?

Per sa:

"Det är också därför som om du, om du hittar någon med ett hjärtstopp, mer ska fokusera på att göra hjärtkompressioner än inblåsningar. Syre finns i blodet och det är viktigare med cirkulationen."

Vill säga att det inte är riktigt sant. Det har

Så är det Andreas, men diskussionen handlade om syresättningen i blodet. Där har vi fått lära oss att det finns tillräckligt med syre för att rädda hjärnan bara man får en viss cirkulation. Inblåsningar betonas inte lika mycket nu för tiden. Vi ställdes i