Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLT och snittpuls över tiden
You need to log in to create posts and topics.

Jag vet min LT från labtest. Idag körde jag 3 timmar blandade intervaller i slutändan låg min snittpuls 7 slag över min LT över den tiden.

Det borde väl inte ens vara möjligt? Vad fattar jag inte? Jag trodde att om jag gick över LT så borde jag få syra

Kardiovaskulär drift och syreskuld. Du får googla för jag ska sova.

Ah, det känns som en rimlig förklaring. Det var väldigt varmt och jag hade svettats rejält under perioden. 7 slag känns som mycket, men det stämmer säkert.

Tråkigt med drift i den storleken, det gör det i praktiken omöjligt att använda HR på längre pass

Mats, HUR mätte du din LT?

Vanligtvis sätts LT = 4.0 mmol vid labtest. Det är INTE detsamma som laktattröskel i och med att olika personer klarar olika stor blodkoncentration. För en del ligger ens tröskel så lågt som 2 mmol, medan andra har visat sig ku

@Johan: Jag mätte med mask, så det var ett bra test. Jag har också stort förtroende för killen som utförde det. Tror att det var en helt korrekt mätning. Det var lite därför jag blev förbryllad. Tydligen så visade även det testet att jag kan tolerera gan

Mats,
Hur kan du mäta din mjölksyranivå med mask? Masken används mig veterligen i samband med mätningar av syreupptagningsförmågan. Blodets laktatnivå mäter du genom blodprover, alternativt gör muskelbiopsier.

Det test jag antog (felaktigt?) att du gjor

Jajo, blodprov, ramp och mask.

Ok... men borde man inte kunna se på derivatan på kurvorna var nivån ligger för personen?

Det går att räkna på, t.ex. genom att se var kurvan börjar skena iväg. Men det är ändå inte en felfri metod; att sättet på vilket testet är upplagt, längden på intervallerna osv. alla samverkar till att ge ett visst värde och en viss tröskel. Därför är de

Jeg har en metode for utregning av trøskel verdi som er, føler jeg, nøyaktig nok. Det er den puls verdi og intensitet jeg klarer og holde i 1 timme uten at jeg danner melkesyre i benene.
Lett og ta på traineren inne nå på vinteren.
Du må ha hastighetsmå

Ja, jag skall komplettera med eget ftp test på trainern - så får jag också ett sätt att mäta utveckling utan extra kostnad. Initialt handlade ju tråden om diffen som nog är drift av typen Frida pratade om.

Men det står helt klart att wattmätning och ftp