Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelLT och snittpuls över tiden
You need to log in to create posts and topics.

Inga problem, Jonas. Inga sura miner här.

En "fara" med tester är naturligtvis att man inte riktigt får ut det man hoppas från dem. Att utföra dem och få en fin statistikfil är en sak, och att tolka dem och använda resultatet på ett rätt och bra sätt är en annan - och betydligt svårare.

Men man

Tänkte öppna den här maskburken igen med en ny fråga som dök upp i huvudet under gårdagens pass.
Säger ett ”roadtest” (cykla vad du orkar i en timme och se vilken snittpuls du har) på ett sätt mer än en laktattröskeltest i och med att roadtestet också få

Jonas,

Min uppfattning är att ett "road test" säger mer om var din faktiska tröskel ligger än vad ett labb-test gör.

Men egentligen tycker jag inte att man ska ställa dem mot varandra då de har olika styrkor. Snarare är de komplement till varandra.

Den stora skillnaden mellan inomhus och utomhus är kylningen. Utomhus kan jag prestera mycket bättre än inomhus helt enkelt för att jag inte blir överhettad lika snabbt där.

Jag gjorde ett test nu hemma. Värmde upp i runt 10 minuter, sen tryckte jag på i 30 minuter. Fick öka watt-talet ett antal gånger för att jag nog låg för lågt.

Om de siffror jag fått ut är korrekta så har jag en viss förbättring i värden.

Det jag undra

Mats,
Ja den snittpuls du får under testets sista 20 minuter (är lite osäker på exakt hur du utförde testet) är en approximation av din tröskelpuls. Tänk på att vid andra förhållanden, t.ex. om det är mycket varmare eller mycket kallare än det var när du

Mmm, det var väl det jag trodde. Det var det enda rimliga.

Det finns en herrans massa testprotokoll. Egentligen hade jag velat köra en full timme. Måste ju vara överlägset, iaf när man vet ungefär var man ligger.

Jag körde uppvärmning 10 minuter. Kalibr

Dags att starta en grupp?

We All have Terrible Testresults - WATT

Första stadgepunkten får bli att alla medlemmar måste jobbar för att lämna gruppen. Jag är given medlem...

Det låter som att du genomförde testet på ett fullt godtagbart sätt! =) Däremot tror jag ändå att man bör repetera det vid några tillfällen, för om inte annat så lär man sig att snabbare identifiera vid vilken nivå man klarar att ligga och har man flera r