Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 17:36"Laktat (mjölksyra) bildas vid anaerob glukosnedbrytning, glykolys (utan syretillförsel)." Iofs Landstinget, men helt vanvettiga är väl inte sjukvården antar jag eftersom Wikipedia tycker ungefär samma sak med tillägget 2-hydroxipropansyra (C3H4O(OH)2) so
"Laktat (mjölksyra) bildas vid anaerob glukosnedbrytning, glykolys (utan syretillförsel)." Iofs Landstinget, men helt vanvettiga är väl inte sjukvården antar jag eftersom Wikipedia tycker ungefär samma sak med tillägget 2-hydroxipropansyra (C3H4O(OH)2) so
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 18:36Jag gjorde mitt test på SportSupport center. Så jag har inget annat ställe.
När jag gick dit hade vi ordnat med klubben jag är med i så att vi var ganska många som gick dit och körde test. Då kan man få det lite billigare.
Måste säga att jag var nöjd med
Jag gjorde mitt test på SportSupport center. Så jag har inget annat ställe.
När jag gick dit hade vi ordnat med klubben jag är med i så att vi var ganska många som gick dit och körde test. Då kan man få det lite billigare.
Måste säga att jag var nöjd med
Quote from ellen olsson on 9 February 2010, 19:43Mjölksyra kan normalt sett inte bildas i någon form av kroppsvävnad.
"Contrary to popular belief, this increased concentration of lactate does not directly cause acidosis, nor is it responsible for delayed onset muscle soreness. This is because lactate i
Mjölksyra kan normalt sett inte bildas i någon form av kroppsvävnad.
"Contrary to popular belief, this increased concentration of lactate does not directly cause acidosis, nor is it responsible for delayed onset muscle soreness. This is because lactate i
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 19:45Jag håller med Erik. Har gjort ett laktattest, och det var intressant. Men nu tycker jag tävlingsresultat duger gott för att uppskatta träningszoner.
(Därmed inget ont sagt om dem som gör upprepade test och tycker det hjälper deras utveckling.)
Jag håller med Erik. Har gjort ett laktattest, och det var intressant. Men nu tycker jag tävlingsresultat duger gott för att uppskatta träningszoner.
(Därmed inget ont sagt om dem som gör upprepade test och tycker det hjälper deras utveckling.)
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 19:54Fredrik, nu är jag inte riktigt med på vad du menar...? Jag är förvirrad pga följande:
"Innan jag går in mer djupgående i detta inlägg vill jag reda ut ett problem med termer. I engelskan finns det ett ord som är lactate och ett som är lactic acid. Lacta
Fredrik, nu är jag inte riktigt med på vad du menar...? Jag är förvirrad pga följande:
"Innan jag går in mer djupgående i detta inlägg vill jag reda ut ett problem med termer. I engelskan finns det ett ord som är lactate och ett som är lactic acid. Lacta
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 21:38Erik: därför att jag
1) mycket uppenbart har varit alldeles för dålig på att skatta rätt ansträningningsnivå, jag har helt enkelt inte vågat ta i hårt nog för att kunna göra ett vettigt TT-test på egen hand. Sannolikt hade jag fått en grym underskattnin
Erik: därför att jag
1) mycket uppenbart har varit alldeles för dålig på att skatta rätt ansträningningsnivå, jag har helt enkelt inte vågat ta i hårt nog för att kunna göra ett vettigt TT-test på egen hand. Sannolikt hade jag fått en grym underskattnin
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 22:00Fredrika: Ok, då förstår jag, och det låter nog vettigt. Själv kommer jag dock lägga pengarna på skor istället och pressa skiten ur mig på 8km-rundan, men det funkar kanske inte för alla.
Fredrika: Ok, då förstår jag, och det låter nog vettigt. Själv kommer jag dock lägga pengarna på skor istället och pressa skiten ur mig på 8km-rundan, men det funkar kanske inte för alla.
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 22:08Erik
Frågan är vad som ger bäst resultat?Om man får tro han som är chef på Boulder Center for Sports Medicine så "tränar dom flesta sina lätta pass för hårt och sina hårda pass för lätt..."
Nee låter som att jag får ta och boka en tid snart...
Erik
Frågan är vad som ger bäst resultat?
Om man får tro han som är chef på Boulder Center for Sports Medicine så "tränar dom flesta sina lätta pass för hårt och sina hårda pass för lätt..."
Nee låter som att jag får ta och boka en tid snart...
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 22:29Oscar: De flesta kan nog inte springa i 30min öht. (åtminstone om vi nöjer oss med folk i vår del av världen). Om man inte kan kontrollera sina pass, så tror jag risken är stor att resultatet av ett riktigt laktat-test inte kommer användas på ett vettigt
Oscar: De flesta kan nog inte springa i 30min öht. (åtminstone om vi nöjer oss med folk i vår del av världen). Om man inte kan kontrollera sina pass, så tror jag risken är stor att resultatet av ett riktigt laktat-test inte kommer användas på ett vettigt
Quote from Funbeat user on 9 February 2010, 22:48fast kan man inte springa i 30min så är det svårt att göra ett LT test...
här i stan så räknar dom med att det tar ca 40min på löpbandet...Tror nog att dom allra flesta kan springa i 30min - frågan är bara hur långt man springer på den tiden....
fast kan man inte springa i 30min så är det svårt att göra ett LT test...
här i stan så räknar dom med att det tar ca 40min på löpbandet...
Tror nog att dom allra flesta kan springa i 30min - frågan är bara hur långt man springer på den tiden....