Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 08:00Jag håller med Erik.
Innan du kostar på dig testet på labbet så skulle jag rekommendera att göra det själv utomhus med puls/GPSklocka. Spring 30min så fort du kan, fast med jämn hastighet på en flack väg/bana. Var utvilad när du kör testet. Efter 10min k
Jag håller med Erik.
Innan du kostar på dig testet på labbet så skulle jag rekommendera att göra det själv utomhus med puls/GPSklocka. Spring 30min så fort du kan, fast med jämn hastighet på en flack väg/bana. Var utvilad när du kör testet. Efter 10min k
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 08:00Jag gjorde mitt test på Aktivitus i Göteborg för några år sedan. Testet visade att jag redan sprang i rätt tröskelfart på träning (Baserat på resultat och Daniels tabeller). Det var ganska fascinerande ändå. Min uppskattade tröskelfart var 1-2s/km ifrån d
Jag gjorde mitt test på Aktivitus i Göteborg för några år sedan. Testet visade att jag redan sprang i rätt tröskelfart på träning (Baserat på resultat och Daniels tabeller). Det var ganska fascinerande ändå. Min uppskattade tröskelfart var 1-2s/km ifrån d
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 08:46Oscar: Det är min poäng. Du säger att de flesta inte kan reglera sin ansträngning bra nog för att göra ett eget LT-test, men kontentan är då: Du MÅSTE kunna reglera din fart för att kunna utnyttja ett riktigt LT-test.
Sen har jag redan gått med på att de
Oscar: Det är min poäng. Du säger att de flesta inte kan reglera sin ansträngning bra nog för att göra ett eget LT-test, men kontentan är då: Du MÅSTE kunna reglera din fart för att kunna utnyttja ett riktigt LT-test.
Sen har jag redan gått med på att de
Quote from Jonny Persson on 10 February 2010, 08:51Oscar sa: "Om man får tro han som är chef på Boulder Center for Sports Medicine så "tränar dom flesta sina lätta pass för hårt och sina hårda pass för lätt...""
Det stämmer men för det behöver man inte gå till en klinik och göra några tester. Räcker med
Oscar sa: "Om man får tro han som är chef på Boulder Center for Sports Medicine så "tränar dom flesta sina lätta pass för hårt och sina hårda pass för lätt...""
Det stämmer men för det behöver man inte gå till en klinik och göra några tester. Räcker med
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 10:03Ja, det är ju bara att kolla på tex marathon.se och när Gabriella Samuelsson gör testet. 3:40 min/km är hennes uppmätta tröskeltempo. På Stockholm halvmarathon i september sprang hon i 3:42 min/km. Med tanke på att banan är lite småjobbig tycker jag det s
Ja, det är ju bara att kolla på tex marathon.se och när Gabriella Samuelsson gör testet. 3:40 min/km är hennes uppmätta tröskeltempo. På Stockholm halvmarathon i september sprang hon i 3:42 min/km. Med tanke på att banan är lite småjobbig tycker jag det s
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 10:14Om man gör testet hos Skog så säger han också vad man kan göra på maran. Utifrån 4mmol-tröskeln. Fast kanske inte vad man kan göra idag. Men om man tränar kanske man kan göra den tiden på maran. Eller hur det nu var. Eller så var det så att om man tillhör
Om man gör testet hos Skog så säger han också vad man kan göra på maran. Utifrån 4mmol-tröskeln. Fast kanske inte vad man kan göra idag. Men om man tränar kanske man kan göra den tiden på maran. Eller hur det nu var. Eller så var det så att om man tillhör
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 12:52Eh, Frida, jag tycker det blir lite galet att påstå vad Skog säger utifrån vad folk utan några som helst kunskaper i idrottsfysiologi skriver på sina bloggar om tester de gjort på SSC. Hallå liksom, karln var med och byggde upp LIVI som är ackrediterat av
Eh, Frida, jag tycker det blir lite galet att påstå vad Skog säger utifrån vad folk utan några som helst kunskaper i idrottsfysiologi skriver på sina bloggar om tester de gjort på SSC. Hallå liksom, karln var med och byggde upp LIVI som är ackrediterat av
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 12:57Tillägg: ...och därmed inte sagt att jag inte ger dig rätt i följande:
"Och inget test i världen blir relevant om man inte 1) förstår vad det betyder 2) förstår hur det ska användas för att anpassa/lägga upp/följa upp den träning man sedan väljer att gö
Tillägg: ...och därmed inte sagt att jag inte ger dig rätt i följande:
"Och inget test i världen blir relevant om man inte 1) förstår vad det betyder 2) förstår hur det ska användas för att anpassa/lägga upp/följa upp den träning man sedan väljer att gö
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 13:01Fredrika, ungefär det du säger (tror jag) var min poäng: det spelar ingen roll vad testledaren säger så länge mottagaren inte tolkar det på rätt sätt. Eller misstolkar det eller övertolkar det. Och ju mer (vetenskapligt) kompetent testledare och ju mindre
Fredrika, ungefär det du säger (tror jag) var min poäng: det spelar ingen roll vad testledaren säger så länge mottagaren inte tolkar det på rätt sätt. Eller misstolkar det eller övertolkar det. Och ju mer (vetenskapligt) kompetent testledare och ju mindre
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 13:09Det är för övrigt en av de mest kraftfulla kritiker som riktas mot idrottsforskningsvärlden:
brister i komminukationen med TRÄNARVÄRLDEN (alltså folk som ska ha kunskaper i både fysiologi och träninglära, inte vanliga motionärer...) och missar/brister i
Det är för övrigt en av de mest kraftfulla kritiker som riktas mot idrottsforskningsvärlden:
brister i komminukationen med TRÄNARVÄRLDEN (alltså folk som ska ha kunskaper i både fysiologi och träninglära, inte vanliga motionärer...) och missar/brister i