Quote from Guest on 5 August 2010, 22:03Jag sitter och funderar lite över ett par löptekniska grejer jag har hört, och undrar hur det blir i praktiken.
1. Man ska skjuta fram höften när man springer
2. Om man låter kroppen falla framåt och liksom använder sig av fallet när man springer så blir
Jag sitter och funderar lite över ett par löptekniska grejer jag har hört, och undrar hur det blir i praktiken.
1. Man ska skjuta fram höften när man springer
2. Om man låter kroppen falla framåt och liksom använder sig av fallet när man springer så blir
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 22:13Först tänkte jag på Haile, mannen med världens vackraste löpsteg. Men springer han verkligen så som du beskriver?
http://www.youtube.com/watch?v=YSp1r1QhUSY
Jag vet inte jag, han håller sig ganska upprätt tycker jag.
Först tänkte jag på Haile, mannen med världens vackraste löpsteg. Men springer han verkligen så som du beskriver?
Jag vet inte jag, han håller sig ganska upprätt tycker jag.
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 22:28För de flesta ligger ju kroppens tyngdpunkt i närheten av höften/magen. Om man är väldigt bredaxlad eller väldigt bystig så flyttas tyngspunkten uppåt något.. Det finns olika sätt att "luta sig framåt"; dels kan man böja sig framåt i höften och då blir ko
För de flesta ligger ju kroppens tyngdpunkt i närheten av höften/magen. Om man är väldigt bredaxlad eller väldigt bystig så flyttas tyngspunkten uppåt något.. Det finns olika sätt att "luta sig framåt"; dels kan man böja sig framåt i höften och då blir ko
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 22:35Beskrivning av löpteknik kan delas upp i 1) hur man ska tänka för att åtgärda vanliga problem och 2) hur det faktiskt ska se ut när man tittar på video.
Ofta(st) beskrivs löpteknik mer hur man ska tänka snarare än det faktiskt ska se ut på video. En vanl
Beskrivning av löpteknik kan delas upp i 1) hur man ska tänka för att åtgärda vanliga problem och 2) hur det faktiskt ska se ut när man tittar på video.
Ofta(st) beskrivs löpteknik mer hur man ska tänka snarare än det faktiskt ska se ut på video. En vanl
Quote from Funbeat user on 5 August 2010, 22:41Bra och enkelt beskrivet Annelie!
Bra och enkelt beskrivet Annelie!
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 08:30Spring
Spring
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 08:33Göran. (t+)
Göran. (t+)
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 08:57Jag anser att det är ett stort misstag att rekommendera att man skall luta sig framåt. Det är mycket bättre att rekommendera att man skall skjuta fram höften, alternativt sträcka på sig (båda får en liknande effekt).
När folk ser rekommendationen att lut
Jag anser att det är ett stort misstag att rekommendera att man skall luta sig framåt. Det är mycket bättre att rekommendera att man skall skjuta fram höften, alternativt sträcka på sig (båda får en liknande effekt).
När folk ser rekommendationen att lut
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 09:02Håller med, man ska inte luta sig framåt.
Däremot talas det om att man ska låta kroppen falla framåt för att öka tempot istället för att förlänga steget (och sätta ner foten för långt framför kroppen)
Håller med, man ska inte luta sig framåt.
Däremot talas det om att man ska låta kroppen falla framåt för att öka tempot istället för att förlänga steget (och sätta ner foten för långt framför kroppen)
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 09:02Bra pedagogik. Den andra bilden är ju mycket snyggare :p
Bra pedagogik. Den andra bilden är ju mycket snyggare :p