Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 09:20Notera att öronmuddarnas överdrivna framåtlutning skulle kunna bidra till att det bakre benet ligger långt efter: vinkeln mellan benen är stor. Till skillnad från tjejen som har en liten vinkel. (Sprinters kan till och med noll vinkel vid markkontakt.)
Notera att öronmuddarnas överdrivna framåtlutning skulle kunna bidra till att det bakre benet ligger långt efter: vinkeln mellan benen är stor. Till skillnad från tjejen som har en liten vinkel. (Sprinters kan till och med noll vinkel vid markkontakt.)
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 09:23Jag tycker att det är märkbart när man springer nedför. Att skjuta fram höft och låta överkroppen vara 90 grader mot marken ger en väldigt bra fart och man tar bort uppbromsningen som sätter sig i låren.
Korta steg är möjligt då och man har en bra fotisät
Jag tycker att det är märkbart när man springer nedför. Att skjuta fram höft och låta överkroppen vara 90 grader mot marken ger en väldigt bra fart och man tar bort uppbromsningen som sätter sig i låren.
Korta steg är möjligt då och man har en bra fotisät
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 09:31För att en kropp ska röra sig i någon riktning krävs att den påverkas av en kraft i den riktningen.
I det här fallet snackar vi om människokroppen. Vid t ex upphopp så påverkas kroppen först av en kraft uppåt (benen som skjuter ifrån) och sedan av en kr
För att en kropp ska röra sig i någon riktning krävs att den påverkas av en kraft i den riktningen.
I det här fallet snackar vi om människokroppen. Vid t ex upphopp så påverkas kroppen först av en kraft uppåt (benen som skjuter ifrån) och sedan av en kr
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 12:06En fördel med att luta sig framåt är att tyngdpunkten hamnar lite längre fram så att fotisättningen kan hamna lite närmare den.
Sprinters springer mer upprätt än långdistanslöpare. (Luta vid acceleration är förstås tydligt i sprint, men accelerationsfas
En fördel med att luta sig framåt är att tyngdpunkten hamnar lite längre fram så att fotisättningen kan hamna lite närmare den.
Sprinters springer mer upprätt än långdistanslöpare. (Luta vid acceleration är förstås tydligt i sprint, men accelerationsfas
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 12:48edit: nä. Anders får ha sitt Chi & Pose-hat ifred. Jag springer ju inte ens. Och har varken läst om Chi eller Pose eller Feng Shui. Däremot har jag pluggat både mekanik och fysik på universitetsnivå.
edit: nä. Anders får ha sitt Chi & Pose-hat ifred. Jag springer ju inte ens. Och har varken läst om Chi eller Pose eller Feng Shui. Däremot har jag pluggat både mekanik och fysik på universitetsnivå.
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 13:09Hat är ett starkt ord. Jag föredrar kalla det kritik :-).
Viss frustration råder över att friidrottsförbundet inte inser att de behöver jobba för att göra löpteknik mer känt ute bland motionslöparna. Det finns massor av god löpteknikkunskap inom friidrot
Hat är ett starkt ord. Jag föredrar kalla det kritik :-).
Viss frustration råder över att friidrottsförbundet inte inser att de behöver jobba för att göra löpteknik mer känt ute bland motionslöparna. Det finns massor av god löpteknikkunskap inom friidrot
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 13:59Har du kontaktat dem och uppmanat dem till att sprida sin kunskap?
Har du kontaktat dem och uppmanat dem till att sprida sin kunskap?
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 14:20Anneli.
Friidrottsförbundet tycker inte om människor som springer utanför deras arenor.
Anders.
Räddare?
Du är väldigt insatt.
Fråga.
Att fler och fler blir skadade kan det ha att göra med alla dessa nya påfund som är vetenskapligt bevisade.
De flesta m
Anneli.
Friidrottsförbundet tycker inte om människor som springer utanför deras arenor.
Anders.
Räddare?
Du är väldigt insatt.
Fråga.
Att fler och fler blir skadade kan det ha att göra med alla dessa nya påfund som är vetenskapligt bevisade.
De flesta m
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 14:43Nä, har inte kontaktat friidrottsförbundet. Låter som en idé... men jag misstänker att ska man ha något gjort får man göra det själv 🙂
En annan frustration är att jaha, varför ska man lära ut god löpteknik när sedan 1970-talet 90% av alla skor är desig
Nä, har inte kontaktat friidrottsförbundet. Låter som en idé... men jag misstänker att ska man ha något gjort får man göra det själv 🙂
En annan frustration är att jaha, varför ska man lära ut god löpteknik när sedan 1970-talet 90% av alla skor är desig
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 14:54Snälle Anders. 70-talet?
På 80-talet var de flesta skor OK.
Även en bit in på 90-talet innan "utvecklingen" gick för långt för en viss typ av löpare.Kolla gärna in en "fruktansvärt avsmaklig" sko med namn Hoka.
Lika dum som VFF?Tror jag inte.
Hoka +
Snälle Anders. 70-talet?
På 80-talet var de flesta skor OK.
Även en bit in på 90-talet innan "utvecklingen" gick för långt för en viss typ av löpare.
Kolla gärna in en "fruktansvärt avsmaklig" sko med namn Hoka.
Lika dum som VFF?
Tror jag inte.
Hoka +