Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLutning löpband
You need to log in to create posts and topics.

Springer en gång i veckan 4-7km.

Hur ska jag jobba med lutningen på löpbandet?

Hit me!

Ta för vana att alltid ställa in några procents lutning för att på så vis eftersträva lite mer realistiska förhållanden. Ingen lutning på löpbandet motsvarar löpning i nedförsbacke.
Jag brukar ställa in det på 2 procent, det känns lagom. Testa dig fram.

är inte en nedförsbacke ett realistiskt förhållande? :/

Hehe, visst är det realistiskt men de flesta är nog inte där för o få det lättare än plan mark 😉

Förövrigt tycker jag, efter att i hyffsat långa perioder jämfört, att det är en väldig skillnad på springa på band och springa ute. Det är något med den myc

Är det bara jag som tycker att det är jobbigare att springa på löpband? Det tar emot mycket mer än när jag springer utomhus i terräng i samma tempo, och då har jag inte mer än 0.5 lutning på bandet.

Nej, du är inte helt ensam. Jag (och ytterligare ett fåtal, vad jag sett i tidigare diskussioner) tycker också att det är mer fysiskt ansträngande att springa på löpband.

Så även jag. Spänner mig på löpbandet och lägger för mycket energi på det. Brukar bli bättre efter några pass men riktigt bra blir det aldrig.

Har ett minne av när jag skulle köra 5x3 km i 4.00 fart för några år sen. Körde en och en halv innan jag avbröt

Varför springa på löpband när man kan springa ute?
Du får frisk luft och naturen är gratis dessutom. Tycker att löpand är något av det mest onödigaste sakerna ur träningsväg.

Jag kör med 1,5% lutning när jag kör inne. Tror det varierar väldigt från person till person vad som känns lagom - prova dig fram.

Det finns för övrigt inga onödiga träningsprylar som bidrar till att folk tränar tycker jag. Var och en blir salig (och väl

Jag anser att allt du gör på gym, kan du lika väl göra i naturen och med din egna kropp. Dock säger jag inte att gym är fel.
Jo, det finns visst onödiga träningsprylar, som jag inte ens skulle kunna kalla träningsprylar. Ta för exempel, Twins Homeshopping