Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Bra idé - det ska jag testa då jag sätter igång med långpass igen!

När jag läste Paula Radcliffes biografi, blev jag först lite chockad när jag läste att hennes längsta långpass inför ett maratonlopp var två timmar och femton minuter (eller däromkring, kommer inte ihåg exakt). På forumen (the internets), är jag van att

Eller i alla fall vara ute och springa den tänkta tiden. Radcliffe har väl ungefär den tiden på sin mara?

@Lars -Ja, fast skillnaden mot ultralöpning blir att man springer snabbare på sitt löpparti och varvar med vila relativt att man springer långsamt hela vägen. Kan inte svara på vad som är bäst, men själv kommer jag testa förstnämnda eftersom jag kommer nä

Gallowalking (regelbundna gångpauser inlagda, även under loppet) - en av få idéer som polariserar löparvärlden mer än MAF eller LCHF.

http://www.jeffgalloway.com/training/marathon.html

Telge, du säger att du tappar 2-3 min. Det låter i mina öron ganska normalt, ex 1.36+1.38 ger 3.15. Nästan försumbart? När man tappar menar jag mer att man rasar 20-30 sek per km... Det är då man är riktigt trött...

Jag har nu studerat km tiderna i min 3:15 mara.
30-35 km tappar jag ca 12 sek/km.
För att mellan 35-40 tappa ca ytterliggare 5 sek/km.

Alltså ganska stabilt runt 23 min per 5km upp till 30 km, sen 24 min på 5 km 30-35 km och sen 24,5 min 35-40 km.

Tappa

Sa inte nån att ett marathon är 10 miles underbart skön löpning, följt av 10 miles ansträngande löpning följt av 10 km mardröm?

Igår lyckades jag för första gången nånsin hålla farten ända in i mål på en mara (Frankfurt), och för min del känns det som hemligheten är tempoinslag på långpassen och mycket marafart. Tidigare har jag tränat Szalkai style med långsamma långpass varje he

Det låter ju lovande!
Kanske läge att testa FIRST programmet:
http://www.furman.edu/first/Marathon%20Training%20Program-metric.pdf

En del lång pass upp mot 32 km men fler kortare med högre fart och en hel del i MP (mara fart).