Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 07:23-AT-: rimligt för mig, dvs överens med verkligheten i mitt fall.
Sida 058: Maxpuls män = 202 - (0.55xålder) ger observerat värde, övriga alltför låga värden.
-AT-: rimligt för mig, dvs överens med verkligheten i mitt fall.
Sida 058: Maxpuls män = 202 - (0.55xålder) ger observerat värde, övriga alltför låga värden.
Quote from Jonny Persson on 30 March 2010, 08:02Herr S: Ja, om man raddar upp ett gäng olika formler så ökar sannolikheten att någon av dom stämmer på någon individ. Med nog många formler så kommer det finnas en formel för alla.
Herr S: Ja, om man raddar upp ett gäng olika formler så ökar sannolikheten att någon av dom stämmer på någon individ. Med nog många formler så kommer det finnas en formel för alla.
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 08:20Intressant inlägg. Detta med maxpuls verkar vara något man måste kämpa sig till kunskap om.
Egentligen det som intresserar mig mest är konditionen. Jag tror, efter skidsäsongen, att skidåkare har bättre kondition än löpare. Ja, då var det sagt. Eftersom f
Intressant inlägg. Detta med maxpuls verkar vara något man måste kämpa sig till kunskap om.
Egentligen det som intresserar mig mest är konditionen. Jag tror, efter skidsäsongen, att skidåkare har bättre kondition än löpare. Ja, då var det sagt. Eftersom f
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 08:35Om jag inte missminner mig helt så är den enda sanningen med 220 - ålder är att ens maxpuls ligger någonstans +-40 slag ifrån beräknad maxpuls..
Men annars är borgskalan en testad och väldigt använd metod, om man inte har tillgång till en maxpuls, som gå
Om jag inte missminner mig helt så är den enda sanningen med 220 - ålder är att ens maxpuls ligger någonstans +-40 slag ifrån beräknad maxpuls..
Men annars är borgskalan en testad och väldigt använd metod, om man inte har tillgång till en maxpuls, som gå
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 09:03Spring 800 meter på riktigt hög ansträngningsnivå. Vila 60 sek. Spring 800 meter och offra allt för att hålla högre fart än på första.
Har du inte maxpuls, mjölksyra och illamående efter det så borde du inte ha rösträtt.
Spring 800 meter på riktigt hög ansträngningsnivå. Vila 60 sek. Spring 800 meter och offra allt för att hålla högre fart än på första.
Har du inte maxpuls, mjölksyra och illamående efter det så borde du inte ha rösträtt.
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 09:17Jag har spurtat sista fyrahundrigen på ett intervallpass, och även gjort några tävlingar 800-3000m. Trots "hög ansträngningsnivå" har jag inte kommit upp i lika hög puls som när jag gjorde ett maxpulstest i uppförsbacke.
Jag har spurtat sista fyrahundrigen på ett intervallpass, och även gjort några tävlingar 800-3000m. Trots "hög ansträngningsnivå" har jag inte kommit upp i lika hög puls som när jag gjorde ett maxpulstest i uppförsbacke.
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 09:34Maxpulstest är designade för att få fram en maxpuls, det är inte träning eller tävling.
Jag har själv tävlat i 800 under många år, men tvivlar på att jag någon gång kommit upp i min absoluta maxpuls under tävling, trots att jag känt mig totalt slutkörd, s
Maxpulstest är designade för att få fram en maxpuls, det är inte träning eller tävling.
Jag har själv tävlat i 800 under många år, men tvivlar på att jag någon gång kommit upp i min absoluta maxpuls under tävling, trots att jag känt mig totalt slutkörd, s
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 09:36Så länge jag ligger under maxpuls är jag nöjd... (H)
Så länge jag ligger under maxpuls är jag nöjd... (H)
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 09:40Fast jag misstänker att jag under tävlingarna har uppnått den maximala puls jag kan ha under flack löpning.
Fast jag misstänker att jag under tävlingarna har uppnått den maximala puls jag kan ha under flack löpning.
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 10:35Magnus: Jag tror också att skidåkare har bättre kondis (VO2max) än löpare, men de blir nog ändå frånsprungna av löparna i alla fall. Anledningen är att man tränar olika muskelgrupper, och skidåkning har mer betoning på överkropp än löparna.
Det är lätt n
Magnus: Jag tror också att skidåkare har bättre kondis (VO2max) än löpare, men de blir nog ändå frånsprungna av löparna i alla fall. Anledningen är att man tränar olika muskelgrupper, och skidåkning har mer betoning på överkropp än löparna.
Det är lätt n