Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Marie: Troligtvis sämre gps kontakt under början av passet på vägen hem.
Kolla sidan 42 i manualen.

Hur ser kartan ut om du exporterar din runda till funbeat? Får du längre passager där räta linjer ritas ut mellan två mätpunkter som ligger långt ifrån varandra?

felet mellan löpning/cykling kan bero på att den mäter punkter för sällan - högre hastighet ger flera "sneddade" hörn.

felet mellan cykling dit och hem beror säkert på osäker startpunkt inne i stan

Tack för svar!

🙂

Autopaus kan ge fel på totala distansen, speciellt om man har labbat med inställningen av minimifart

Jag är av den uppfattningen att fotpad är opålitlig som avståndmätare.
Springer man så långt som 30 km blir steglängden ofrånkommligt kortare ju längre man sprungit. En avvikelse på 3 cm x typ 25000 steg ger en skillnad på hela 750 meter. Jag anser att vä

Ännu en gång då: En fotpad mäter inte steglängden utan känner av accelerationen i alla riktningar. Det är inte en stegräknare!

Jag är också förvissad om att en bra accelerometer har högre noggrannhet än en GPS. Men jag upplever att min fru och jag hade ganska lika värden för ett år sedan när hennes suunto var ny. Då var skillnaden på en gemensam 7 km runda bara några tiotal meter

Det finns en teori om att den GPS-klocka som är inställd på att ofta ta ned mätpunkter ger sämre noggrannhet på raksträckor jämfört med den som är inställd på "smart recording".

Om A och B är start- respektive ändpunkt på raksträckan så ska smart record

Ligger helt klart något i det. Jag skall testa på dagens pass.
Tack för hjälpen!