Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Ny här 🙂 men gammal i GPS:sammanhang (H).

Om inlägget redan nu ser för långt ut så behöver ni inte läsa mer än hit. För de som orkar bry sig så kommer en kort 😉 förklaring till hur GPS mäter. Egentligen.

Har sprungit med en Garmin FR305 i ett an

Ett tips som jag har sett gör skillnad på mätnoggrannhet.

Se till att GPS:en har fått bra kontakt med satteliterna i god tid före mätningen börjar. Det räcker inte med att den har bytt "bild" och verkar klar. Vänta gärna några extra minuter.

/Urban

Tack Urban, det var intressant.

Jag har provat både med och utan "smart recording" och inte märkt någon skillnad. Det du skriver verkar bekräfta det.

Mina erfarenheter:

Springa rakt fram med konstant hastighet i öppet landskap: nästan 0% fel.

Normalt

Bra inlägg Urban, tack!

Ja, väldigt bra och informativt. Tack Urban.

Det där med hastighetsmätning och tröghet är främsta skälet till att jag rätt så ofta springer med både GPS-klocka och footpod (Nike+ Sportsband). Jag brukar pace:a andra löpare och då vill man veta hastighet

Mycket, och bra info!
Tack!

Tack Urban!
Då skall jag lite mer på min GPS i fortsättningen:)

Jag tvivlar på att 305:an använder doppler utan förmodligen tid+sträcka, dvs avståndet mellan två mätpunkter och tiden däremellan =hastighet i m/s...ett litet hopp i GPS koordinater ger då ett hastighetsfel så det är därför takten hoppar lite upp och ner.

Ett intressant experiment för att se kvaliteten på tempomätningen vore att sätta klockan på ett cykelstyre eller i en bil som färdas med konstant hastighet och se hur bra klockan rapporterar tempot/hastigheten. Då gäller det givetvis att man kan hålla has

Har testat det lite snabbt, bil med farthållaren på, hastigheten verkar stabil men då är ju farten relativt hög jämfört med löpning.
Vid tillfälle skall jag kolla lägsta möjliga fart och över lite längre tid...