Quote from Funbeat user on 22 November 2012, 17:56Det jag fått lära mig från Träningslära.se som verkade vettigt (fullt med kemiska formler och referenser och sådär 🙂 är att styrketräningen störs av konditionsträning inom 24 timmar från utövandet.
Konditionsträning förbrukar (bland annat) adenosintrif
Det jag fått lära mig från Träningslära.se som verkade vettigt (fullt med kemiska formler och referenser och sådär 🙂 är att styrketräningen störs av konditionsträning inom 24 timmar från utövandet.
Konditionsträning förbrukar (bland annat) adenosintrif
Quote from Funbeat user on 22 November 2012, 18:13Ja, och det där är alltså under omprövning. Trenden inom idrottsforskningen just nu är att man utmanar gamla rön baserade på studier på laboratoriemöss med motsvarande på människor, speciellt inom områden där erfarenhet motsäger gällande rekommendationer.
Ja, och det där är alltså under omprövning. Trenden inom idrottsforskningen just nu är att man utmanar gamla rön baserade på studier på laboratoriemöss med motsvarande på människor, speciellt inom områden där erfarenhet motsäger gällande rekommendationer.
Quote from Funbeat user on 22 November 2012, 18:16Det här med ordningen på pass osv. Jag tycker det blir dumt om man fokuserar på att styrkepassen ska vara utsatta optimalt och då kanske riskera att försakar konditionspassen. Optimalt vore ju att ordningen skulle bli perfekt i båda anseendena. Dock föred
Det här med ordningen på pass osv. Jag tycker det blir dumt om man fokuserar på att styrkepassen ska vara utsatta optimalt och då kanske riskera att försakar konditionspassen. Optimalt vore ju att ordningen skulle bli perfekt i båda anseendena. Dock föred
Quote from Funbeat user on 22 November 2012, 18:21Hur mycket styrketräning behövs för att hålla sig upprätt och inte säcka ihop?
BILD:http://www.expressen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=secondColumn&guid=aaaee34b-5eeb-45f0-8f5b-15d902edb98c
Hur mycket styrketräning behövs för att hålla sig upprätt och inte säcka ihop?
BILD:http://www.expressen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=secondColumn&guid=aaaee34b-5eeb-45f0-8f5b-15d902edb98c
Quote from Funbeat user on 22 November 2012, 19:34Tror inte man behöver särskilt mycket styrketräning som löpare och du vill absolut ine släpa runt på onödig muskelmassa. Coreträning nån gång per vecka för att inte få problem med ländryggen räcker långt.
Tror inte man behöver särskilt mycket styrketräning som löpare och du vill absolut ine släpa runt på onödig muskelmassa. Coreträning nån gång per vecka för att inte få problem med ländryggen räcker långt.
Quote from Funbeat user on 22 November 2012, 19:41Jag tycker 24 timmars vila mellan styrketräningen och de viktigare löparpassen är rätt optimalt. Mitt schema som angavs är för grundträning som jag är i just nu. Om man sprider ut det på en vecka så kan dag 6-7 användas för intervaller och snabbdistanser.
Jag tycker 24 timmars vila mellan styrketräningen och de viktigare löparpassen är rätt optimalt. Mitt schema som angavs är för grundträning som jag är i just nu. Om man sprider ut det på en vecka så kan dag 6-7 användas för intervaller och snabbdistanser.
Quote from Funbeat user on 1 December 2012, 16:09Jag tror löpare behöver mer styrketräning än vad många tror. Men med reservationen att det kan variera rätt mycket mellan olika människor. Jag tror till och med att alla har nytta av det.
Det behövs inte så mycket styrka för att kunna springa rak i rygge
Jag tror löpare behöver mer styrketräning än vad många tror. Men med reservationen att det kan variera rätt mycket mellan olika människor. Jag tror till och med att alla har nytta av det.
Det behövs inte så mycket styrka för att kunna springa rak i rygge