Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det jag fått lära mig från Träningslära.se som verkade vettigt (fullt med kemiska formler och referenser och sådär 🙂 är att styrketräningen störs av konditionsträning inom 24 timmar från utövandet.

Konditionsträning förbrukar (bland annat) adenosintrif

Ja, och det där är alltså under omprövning. Trenden inom idrottsforskningen just nu är att man utmanar gamla rön baserade på studier på laboratoriemöss med motsvarande på människor, speciellt inom områden där erfarenhet motsäger gällande rekommendationer.

Det här med ordningen på pass osv. Jag tycker det blir dumt om man fokuserar på att styrkepassen ska vara utsatta optimalt och då kanske riskera att försakar konditionspassen. Optimalt vore ju att ordningen skulle bli perfekt i båda anseendena. Dock föred

Hur mycket styrketräning behövs för att hålla sig upprätt och inte säcka ihop?
BILD:http://www.expressen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=secondColumn&guid=aaaee34b-5eeb-45f0-8f5b-15d902edb98c

Tror inte man behöver särskilt mycket styrketräning som löpare och du vill absolut ine släpa runt på onödig muskelmassa. Coreträning nån gång per vecka för att inte få problem med ländryggen räcker långt.

Jag tycker 24 timmars vila mellan styrketräningen och de viktigare löparpassen är rätt optimalt. Mitt schema som angavs är för grundträning som jag är i just nu. Om man sprider ut det på en vecka så kan dag 6-7 användas för intervaller och snabbdistanser.

Jag tror löpare behöver mer styrketräning än vad många tror. Men med reservationen att det kan variera rätt mycket mellan olika människor. Jag tror till och med att alla har nytta av det.

Det behövs inte så mycket styrka för att kunna springa rak i rygge