Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:22Jag funderar nog på FIRST framförallt för att jag har kört så mycket volym tidigare men aldrig riktigt testat att utmana mig med intervaller och liknande. Jag har kört Pfitzinger innan och då springer man ganska mycket. Känner väl att jag antingen måste ö
Jag funderar nog på FIRST framförallt för att jag har kört så mycket volym tidigare men aldrig riktigt testat att utmana mig med intervaller och liknande. Jag har kört Pfitzinger innan och då springer man ganska mycket. Känner väl att jag antingen måste ö
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 07:56Här kommer ännu ett inlägg som är pro-FIRST.
Jag har kört FIRST nu i snart 5 år och för mig har det funkat bra. Senaste resutatet var 2.53 i Stockholm på träning 3ggr/vecka. Jag har dock till skillnad från många andra haft lite problem med en skadebenäg
Här kommer ännu ett inlägg som är pro-FIRST.
Jag har kört FIRST nu i snart 5 år och för mig har det funkat bra. Senaste resutatet var 2.53 i Stockholm på träning 3ggr/vecka. Jag har dock till skillnad från många andra haft lite problem med en skadebenäg
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 08:00Jag testade FIRST ett tag. Fick en bra effekt på ganska kort tid och förbättrade mig på 10k (tränade efter halvmaraprogrammet). Orsaken till att jag testade var att jag var för bekväm och behövde öka farten för att ta nästa steg.
Det höll i 3 månader sa
Jag testade FIRST ett tag. Fick en bra effekt på ganska kort tid och förbättrade mig på 10k (tränade efter halvmaraprogrammet). Orsaken till att jag testade var att jag var för bekväm och behövde öka farten för att ta nästa steg.
Det höll i 3 månader sa
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 09:43Micke: du har förstås rätt i att det optimala för marathon säkert är att träna betydligt fler pass, och med varierande intensitet. Men att antyda att de som inte gör det är latmaskar som letar genvägar känns lite hårt. Försök att planera ihop ett perfekt
Micke: du har förstås rätt i att det optimala för marathon säkert är att träna betydligt fler pass, och med varierande intensitet. Men att antyda att de som inte gör det är latmaskar som letar genvägar känns lite hårt. Försök att planera ihop ett perfekt
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 13:49Jag tror att de flesta som regelbundet tränar för och springer marathon vill bli så bra de kan och därför tränar så mycket de kan/hinner/orkar/tål utan skador. Sen är ju den mängden naturligtvis olika för olika personer och vid olika tidpunkter i livet. M
Jag tror att de flesta som regelbundet tränar för och springer marathon vill bli så bra de kan och därför tränar så mycket de kan/hinner/orkar/tål utan skador. Sen är ju den mängden naturligtvis olika för olika personer och vid olika tidpunkter i livet. M
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 15:07Jenny,
vad går Pfitzinger ut på? Alltså om du kunde sammanfatta tanken/filosofin bakom och hur upplägget ser ut i grova drag?
Jenny,
vad går Pfitzinger ut på? Alltså om du kunde sammanfatta tanken/filosofin bakom och hur upplägget ser ut i grova drag?
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 20:56Anders, jag sammanfattar lite utifrån min erfarenhet.
Han är en varm anhängare av vad han kallar Medium Long Runs, dvs att man springer ett "långpass light" 1-2 ggr mitt i veckan. De är på ca 20-24km och springs i långpassfart eller lite snabbare. De har
Anders, jag sammanfattar lite utifrån min erfarenhet.
Han är en varm anhängare av vad han kallar Medium Long Runs, dvs att man springer ett "långpass light" 1-2 ggr mitt i veckan. De är på ca 20-24km och springs i långpassfart eller lite snabbare. De har
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 22:30Jenny, intressant även om jag skulle ha svårt att hinna med de volymerna. Men jag ska nog köpa boken, såna kan man ju inte få för många av... Läste nån stans att han är omodern för att han inte kör VO2max, men jag vet inte...
Kul att han tog dig till 3.2
Jenny, intressant även om jag skulle ha svårt att hinna med de volymerna. Men jag ska nog köpa boken, såna kan man ju inte få för många av... Läste nån stans att han är omodern för att han inte kör VO2max, men jag vet inte...
Kul att han tog dig till 3.2
Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 22:14Anders, jag har mailat dem till dig.
Konstigt, för han har en del VOmax pass i sina program. Kanske färre än andra, det vet jag inte? Men VOmax anses väl inte vara den viktigaste komponenten för snabbhet på marathon? Snarare LT löpning i så fall?
Anders, jag har mailat dem till dig.
Konstigt, för han har en del VOmax pass i sina program. Kanske färre än andra, det vet jag inte? Men VOmax anses väl inte vara den viktigaste komponenten för snabbhet på marathon? Snarare LT löpning i så fall?