Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMarathonträning
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag har planerat att springa mitt första Marathon i vår, det kommer bli i Köpenhamn 24/5. Tänkte höra om ni har några bra träningstips inför maran och vad man ska tänka på? Också om det är brottom med att anmäla sig..om platserna tar slut?

Kram på e

Massa info här...
http://www.copenhagenmarathon.dk/1we.aspx
och här...
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=313416

Men är det inte lite sent att börja träna för maran nu när det är två månader kvar? Börja klämma in långpass nu så riskerar

Jag vill inte heller vara neggo men kollar man din kalender har du sprungit 12 pass dom senaste 3 månaderna.. Det känns inte som den ultimata grunden för en mara.

Kör Berlin marathon i september istället så hinner du träna lite innan.

Försök lägga på dig 5 - 6 långdistanspass om minst 30 km/st innan maran. Det borde gå att knöka in före24 maj. Lycka till med första maran!

Oj, är det så illa? Kanske lite sent påtänkt men jag ska nog försöka iaf 🙂 Får testa ett långt träningspass och se hur det går. Det var någon som sa till mig att träna på halva distansen och bara springa hela sträckan 1 eller 2 gånger?

Om du har som målsättning att bara ta dig runt löpandes så behöver du inte springa hela 42 km före första maran. Däremot rekommenderar jag att köra åtminstone något eller några träningspass uppemot 35 km.

Ja som Micke sa, klarar du 30-35 km utom tävlan så går den sista milen på Maran på rent adrenalin.
Problemet är väl att det inte bara är att springa 10 km på måndag och sen 20 km på onsdag och sen tro att det ska gå utan problem. Egentligen ska man ju öka

Fokusera på att långsamt bygga upp till ett långt pass i veckan. 10% regeln är bra tycker jag. 30 km pass är målet för mig förra året och det kändes som om det räckte. Långpassen är enligt min erfarenhet den absoluta nyckeln till ett någorlunda angenämt m

"Sedan tror jag att man kan klara av ett maraton på lite djävlar anamma och bristande träning. "

Visst kan man det. Men better safe then sorry med skador och liknande.