Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMat innan träning!?
You need to log in to create posts and topics.

Vad äter ni för mat innan ett löppass och hur nära inpå äter ni!?
Själv springer jag främst på morgonen och får bara i mig en tallrik havregrynsgröt ca en timme innan jag springer ut... Känns inte som tillräcklig energi!!?

Måste förrsten säga att jag är

Jag springer rätt sällan på morgonen men om du behöver lite extra energi innan så ta en dextrosol eller något liknande sött med snabb energi.

När jag cykelpendlade förr i tiden så körde man ett hårt intervallpass kl. 5.30 utan käk.
Annars minst två timmar innan på tävlingar.
Ska man träna så blir det oftast endast 1o½ timme innan och det är inte optimalt om det är hårda pass med intervaller.

Vad äter du David?

Med tanke på avatarbilden, en hel del frön! meep meep! Fanken vad svårt det spelet var på Commodore64:an..

Andreas: Det är minsann värre när Wily E är på jakt efter min späda kropp och klena ben.

Jag äter "vanlig" mat innan och efter passen. Kosten balanseras efter var i träningsupplägget man befinner sig.

Frukost består av mackor med köttpålägg. Klarar int

Tack David, jag skall "bara" springa Göteborgsvarvet och tränar löpning 3-4 ggr i veckan och än så länge mellan 5-15 km (trappar långsamt upp) men vill såklart få ut max av träningen... 😉

Kram
Liza

Springer mina långpass på morgonen dvs lite över 2 timmar. Jag förbereder med en dubbel portion havregrynsgröt. Sen har jag ofta med mig lite gel att fylla på med då det känns tråkigt!

Jag har inga problem att sticka ut strax efter gröten (20min kanske)

Tycker det är stor skillnad på träningstyp. Långpass på cykel och skidor har jag inga problem att äta just innan. Lättsmält mat, typ gröt är bäst. Svårtsmält mat gör mig trögstrartad.

Löpning äter jag 1½h innan. Annars finns risk för mjälthugg.
Intervall

För mig är det så att jag måste äta nära inpå ett träningspass för att må bra och kunna träna normalt.

Har det gått mer än 1-2 timmar sen senaste måltiden måste jag äta nåt först.