Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMaximal fettförbränning
You need to log in to create posts and topics.

God morgon på er!
Jag tänkte alldeles strax dra ut på en 10mils-runda, men jag måste fråga:
Vad bör jag tänka på för att ha maximal fettförbränning?
Jag väger ju nämnligen 20kg mer än jag skulle vilja och cyklingen har ju ett av målen att ta mig ditm än s

Jag tror inte du skall svälta dig igenom en sådan runda.
Ta med 2 bananer och vatten. Cyklar du sådan rundor rätt ofta så är det nog svårt att försöka hålla kvar vikten (t+).

Misstänker att man bränner en hel del de närmaste timmarna efter oxå som bonu

För maximal fettförbränning så ska du köra så hårt som möjligt och det kräver att du tillför energi om du håller på längre än 1½h.
Det sliter dock rätt mycket så kör lite olika intervaller istället. Det sliter också men du bör kunna träna ett lättare pa

Ja, min misstanke är också att det blir svårt att behålla vikten om jag cyklar 10h i veckan, mitt mål är 10h+ och 20mil+ per vecka, cyklar jag 11mil idag blir det 20mil denna vecka, Får se hur det känns idag, det kanske blir som så att jag cyklar 11mil 😉

Ja problemet kommer efter passet om du får mathammaren, då får i allafall jag mycket svårt att äta rätt o nyttigt...

I ärlighetens namn finns det många cyklister som cyklar mkt, men ändå är rejält tjocka (relativt sett), så att bara cykla 10h i veckan är inte det hela svaret.

Men det är ju en helt annan, väldigt infekterad debatt 🙂

Innan alla experter kastar sig in i debatten... så kan jag bara säga...Pulsklocka !!!
Då har du perfekt koll på pulsen och kan se att du ligger inom fettförbränningens optimala zoner. Vad dom är beror ju på ålder, maxpuls osv...

Sedan kan jag säga efter

Kul läsning. Pluggar på Idrottshögskolan i gbg och vi läser just nu nutrition.

De har gjorts en studie på detta. Fyra grupper användes:

1) Kontrollgrupp
2) En grupp där enbart kosten ändrades
3) En grupp som åt som vanligt med började träna.
4) En grup

Jag har tappat ca 10 kilo sen i januari utan att vare sig cykla längre/hårdare eller lägga om kosten. Hemligheten?

30 min löpning innan frukost på vardagarna!

Svårare än så var det inte. Jag tror på "tandborstnings-teorin": lite träning varje dag är bät

30 min löpning oavsett om det är morgon eller kväll 20 vardagar i månaden i fyra månader kan väl ge 80 dagar ggr ca 300 kalorier = totalt 24000 kalorier vilket i så fall motsvarar ca 3,5 kg om man ser varje kilo viktminskning som 7000 kalorier under förut