Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det mesta har genetiska betingelser.
Därför vill man träffa presumtiva svärmödrar fortast möjligast!

VO2max är väldigt beroende av hjärtats slagvolym, så om slagvolymen har en genetisk komponent så måste VO2max också ha det.

Det mesta har väl som David skriver någon sorts genetisk komponent. I fråga om effekten av träning/gener är det ändå så att maxpul

Hej Emma.

"Visst är det den maximala syreupptagningsförmågan som mäts när man kutar på ett löpband med en slang i munnen?"

Ja det kan det vara, men behöver inte vara det.

"Är det ett mått på hur bra kondis man har?"

Ja det är det. Dvs kroppens förmå

Vad är en normal vilopuls? Jag fick runt 42 slag/min och då var jag jäkligt otränad vilket jag fortfarande är, skall ändras på, men å andra sidan har jag aldrig kommit upp i mer än 195 slag/min under spinningpass när jag körde som mest.
Nu har jag kommit

> Jag är lite osäker på "löpband med slang i munnen", men det låter som det kan vara ett avancerat test av maximal syreupptagningsförmåga (VO2max).

Det låter som du syftar på ett riktigt Douglas-säcktest. Det mest exakta testet för att mäta VO2Max.

P. E, det var hårt att man måste klara 3 km på 12 minuter för att räknas som "hyfsad". Jag skulle säga att man har riktigt bra kondition om man klarar det, lätt bättre än 95% av befolkningen.

Niklas, de flesta otränade personer har över 70 i vilopuls, så

Pontus: När jag mätte min vilopuls i början av november så var jag så jäkla otränad och som du skriver trött efter jobbet, det bara soffan som gällde.
Efter jul så toppade jag viktmässigt och var så trött och håglös efter jobbet och på jobb så jag bestäm

Platt mark, eller? Jag har för mig att för 20 år sen när jag gjorde lumpen skulle vi klara 3 km under 12 min terräng... funkar inte nu men snart kanske

"Löptest på 12 minuter. Utmärkt träning för att övervaka uthållighetsnivån. Du kan utföra Cooper-testet efter några uppvärmningsövningar eller en submaximal fas.
Syftet med Cooper-testet är att springa en så lång sträcka som möjligt, på plan mark eller lö

Cooperstest ska springas så flackt som möjligt.Helst rundbana