Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMeka cykel
You need to log in to create posts and topics.

franska gängor och annat knepigt brukar väl Anders på Veloform i Göteborg kunna fixa

Även Arne på Östercykel i Jpg fixar det mesta.

Cykelexpo i Solna var en aning närmare för min del. Annars vet jag att Philwood har nytillverkade, men de är dyra.

Får se vad Janne i Ljungsbro kan hjälpa mig med, men nåt måste man ju ha att göra i vinter. För en icke kunnig (dvs moi), förklara gärna franska gängor.

Gängsnittet är fransk och det hade Crescent en förkärlek för under många år.
35x1 var det väl?

35x1 stämmer. Min förra Peugeot från 197x hade franska gängor, likaså Klonens fixie från 198x.

Salige Sheldon Brown vet allt (visste kanske det heter): http://www.sheldonbrown.com/harris/french-cranks.html#bottom

Jag letar ibland de två grå som gömmer sig ibland.
Nu var de tydligen vakna.

Tackar för info, vet inte riktigt vad det är för år på min Crescent, gissar sent 80, tidigt 90. Får ha koll på vad man tar bort då, så att det finns ersättare.

När det gäller verktyg, är de flesta likvärdiga eller skiljer sig kvalitén mycket åt? Jag gör inga avancerade grejer utan behöver mest för vanlig service. Varje gång jag köpt delar till cykeln så har jag senare upptäckt att det fanns bättre och mer prisvä

BBB och Park tools? har verktygssatser för sex-åtta hundra. Där finns en del av de vanligaste verktygen av bra kvalitet.
Sedan fodras lite insex och TorX till vissa komponenter.

Momentnyckel är bra till karbonprylar.