Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMigrän och löpning
You need to log in to create posts and topics.

Jag har också extremt lågt blodtryck och har migrän. Jag tror inte det har med farten och intesiteten på löpningen att göra! Löpning i alla former är positivt för spänningar i kroppen och man slappnar av i kroppen vid löpning och därmed minskar risken för

Låter som en rimlig teori. Jag är förresten ytterligare en person med migrän och ganska lågt blodtryck.

Efter att ha lidit av migrän sedan tonåren (dvs i ca 20 år) som jag för några år sedan äntligen till en läkare som visste något om saken. Sedan dess ä

Staffan; Skönt om du hittat medicin. Jag har sällan migrän numera och då är den ganska lindrig. Går att stoppa skapligt med Ibumetin faktiskt.

Vad bra om flertalet som lider av migrän har kollat blodtrycket och det är lågt.

Annika! Varför är det bra?

Jag har (hade?) också migrän. När jag började springa mer och längre fick jag nästan alltid migrän kvällen efter ett långpass. När jag nu har blivit mer van vid långpass och höga träningsmängder har jag nästan aldrig migrän längre och om jag får det räcke

Tack Jenny (och alla andra) för era inlägg. Intressant. Jag har sprungit regebundet (4-5 ggr. per vecka) sedan 2004. Mellan 5-20 km per pass. Upplever att migränen blivit värre sista halvåret. Jag brukar varva vilopass (lättare) med hårdare pass. Springer

Grundorsaken till migrän är väl - såvitt jag vet - okänd. Det betraktas numer som en neurovaskulär sjukdom, dvs man vet att symtomen uppstår pga påverkan på både nervsystem och blodkärl. Det finns många olika faktorer som kan utlösa migrän och dessa varie

Det förklarar väl även varför vissa som tränar får mindre migrän (för de stressar AV när de tränar) och andra mer (för de spänner sig när de tränar, eller har prestationsångest även där), eller hur?

Om jag minns rätt så uppstår själva huvudvärken vid migränanfall genom att hjärnans blodkärl vidgas, vilket aktiverar trigeminusnervens receptorer och leder till frisättning av pro-inflammatoriska substanser, vilka i sin tur leder till ytterligare vidgnin