Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMigrän och löpning
You need to log in to create posts and topics.

Migrän kommer sig väl av att blodkärlen krampar, inte av att de vidgas?

Jag har migrän som alltid varit relaterad till hormoner (kopplat till menstruationscykeln). Sedan kan viss mat (choklad mm) förvärra läget samt stress.

När man tränar påverkas massor med olika system i kroppen, troligen även hormoner. Kanske finns en del

Jag har migrän med aura (flimmer). Då drar blodkärlen först ihop sig (under fasen där det flimrar) och utvidgas sedan (när huvudvärken är som värst). Men om det är orsak och verkan vet jag inte. Det gör i alla fall att jag inte kan ta många vanliga migrän

Jessie, jag vet inte riktigt vad du menar med krampa? Vid migrän drar de ihop sig initialt för att sedan vidgas under själva smärtanfallet, precis som Staffan beskriver. Den pulserande värken man känner är inte resultatet av en pulserande kramp i själva k

Staffan har du triptaner eller ergotamin? Jag tycker ergotamin fungerar bättre med aura. Läkemedelsnamnet är Anervan.

Jenny: Jag fick för mig att kärlen enbart drog ihop sig, men jag kan absolut ha fel.

Jag brukar få migrän när jag tränar lite hårdare, då brukar jag äta järntabletter och för mej hjälper det.

Jenny: Jag har provat triptaner vid några tillfällen och beslutat att aldrig ta dem igen. De kan orsaka att jag har flimmer som består i över ett dygn. Anervan har jag för mig att jag har provat någon gång för mycket länge sedan, men jag kommer inte ihåg

Sprang 13,57 km i förmiddags och nu mår jag så j**la illa! Ska pallra mig iväg till stan nu. Kan någon tala om varför det ska vara så här? Drack inget under passet men drack bra både före och efter.

Du kan nog ha rätt Fredrik. Det gick nog lite för lång tid efter frukost innan jag hann ut också. Mår nu bättre efter två twix, en stoor öl och indiskt käk (t+)
EDIT: Kag och tangentbordet på iPhone är inte alltid vänner...