Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nu har jag med Vasaloppet avklarat lagt skidsäsongen bakom mig och tar sikte mot en härlig löpsäsong. Har lagt ribban högt och siktar på att klara milen under 40 min i år. Förra året sprang jag som snabbast på strax under 45 på träning och jag vet inte e

Finns flera gamla trådar på samma tema, lite tråd-arkeologi ger edig nog gott om svar!

Hur lång är du?

Om du tränar 4-8 timmar löpning per vecka, kommer du innan sommaren
a) jogga milen under 40, eller
b) bli skadad.

Jag tror det sistnämnda. 😉

Mitt förslag:

3-4 pass i veckan (3 till att börja med)
a) 5x1000m med 1 min vila emellan. Fö

183 cm lång och 77 kg och har tänkt gå ner till 70-75 kg.
Jag var lite otydlig :-). Tänkte inte träna 8 timmar löpning utan kanske runt 3 timmar och resten i andra träningsformer (rullskidor, styrketräning, cykel och simning).
Tack för förslag. Ser ut s

>Jag är inte särskilt rädd att skada mig då jag ändå har joggat kontinuerligt flera gånger i veckan de senaste 6 åren.

Det är precis därför du löper stor risk att skada dig. Att inte vara särskilt rädd för att skada sig är inte så klokt.

Magnus H ger di

Förra året sprang du milen på 45 minuter, och du tänker nu träna löpning 3 timmar i veckan..... nej, tyvärr kommer du inte att springa milen under 40 minuter i år.

Nicklas: Hur tycker du att jag ska lägga upp träningen? Jag vill verkligen nå mitt mål.

Om du går ner 1 kg i månaden, springer dina 3-4 mil och inte blir skadad, skulle det förvåna mig om du inte kom under 40 min i september eller så. Att springa 3-4 mil i veckan är inte svårt, att gå ner 1 kg i månaden är tråkigt men görbart. Att inte bli s

Jag vet faktiskt inte. Jag ser folk i klubben som tränar 8 timmar i veckan som diskuterades ovan och ändå inte kommer under sub40.

Jag tror på Markus Nilssons träningspyramid med Grundträningsfas - Övergångsfas - Specifik fas som i mycket är en syntes av

Men känner du någon som är man, 35 år, BMI under 22, van sedan tidigare vid konditionsträning och inte kommer under 40 min på milen på 4 mil löpning i veckan senaste halvåret? 😉