Quote from Guest on 17 August 2011, 14:34Har fuskat lite med löpning till och från under åren men vill nu träna löpning med mer kvalitet. Och skulle då behöva lite hjälp. Som det är nu springar jag ca två gånger i veckan och då någonstan mellan 5 och 10 km. Dessutom tränar jag på Friskis & Svett
Har fuskat lite med löpning till och från under åren men vill nu träna löpning med mer kvalitet. Och skulle då behöva lite hjälp. Som det är nu springar jag ca två gånger i veckan och då någonstan mellan 5 och 10 km. Dessutom tränar jag på Friskis & Svett
Quote from Elias Engqvist on 17 August 2011, 14:44Om man inte ger något får man inget.
Jag tror trots allt att du bör träna löpning tre gånger i veckan!
Om man inte ger något får man inget.
Jag tror trots allt att du bör träna löpning tre gånger i veckan!
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 14:51Det finns många teorier om hur man bör löpträna sig snabbare. Av egen erfarenhet har jag upptäckt att det absolut räcker med två pass i veckan, bara man tänker på passens kvalitet och syfte.
Få in ett längre pass (över milen) som du springer sakta. Syft
Det finns många teorier om hur man bör löpträna sig snabbare. Av egen erfarenhet har jag upptäckt att det absolut räcker med två pass i veckan, bara man tänker på passens kvalitet och syfte.
Få in ett längre pass (över milen) som du springer sakta. Syft
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 15:14Hur snabbt menar du med "sakta"?
Hur snabbt menar du med "sakta"?
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 15:59Kan också tänka mig att 2 ggr/vecka räcker, men det är knappast optimalt. Men som Sierra säger bör man köra de två passen distans och fartlekar där "sakta" då kanske bör vara åtminstone 1min/km långsammare än din tänkta "rejsfart". Detta för att återhämta
Kan också tänka mig att 2 ggr/vecka räcker, men det är knappast optimalt. Men som Sierra säger bör man köra de två passen distans och fartlekar där "sakta" då kanske bör vara åtminstone 1min/km långsammare än din tänkta "rejsfart". Detta för att återhämta
Quote from Inger Gustås on 17 August 2011, 16:05Sierra menar prattempo med sakta. Om du nu springer milen på 55 minuter, så kanske sakta är 6:15 eller 6:30-tempo.
Sierra menar prattempo med sakta. Om du nu springer milen på 55 minuter, så kanske sakta är 6:15 eller 6:30-tempo.
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 16:21Jag skulle nog ha utökat till 3 pass per vecka om du inte känner att du förbättras något just nu. Skulle även ha spridit ut passen jämt över veckan om du har möjlighet till det?
Ett av passen kan du köra lite snabbare på tex fartlek eller intervall. Och
Jag skulle nog ha utökat till 3 pass per vecka om du inte känner att du förbättras något just nu. Skulle även ha spridit ut passen jämt över veckan om du har möjlighet till det?
Ett av passen kan du köra lite snabbare på tex fartlek eller intervall. Och
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 16:36Körde jag "bara" 2 ggr/vecka skulle jag nog köra ganska hårt bägge gångerna. Men jag har ingen vetenskaplig backning för det. bara att det känns som för lite med ett pass med rejäl fart per vecka om man vill bli snabb. Annars kanske ett längre "pratpass"
Körde jag "bara" 2 ggr/vecka skulle jag nog köra ganska hårt bägge gångerna. Men jag har ingen vetenskaplig backning för det. bara att det känns som för lite med ett pass med rejäl fart per vecka om man vill bli snabb. Annars kanske ett längre "pratpass"
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 17:06Precis som Kim sa, jag menade prattempo. Har inte heller något vetenskapligt stöd bakom mig när jag säger detta, men min personliga erfarenhet säger att det (i mitt fall) räckte med två pass för att med god marginal uppnå mitt mål på göteborgsvarvet.
S
Precis som Kim sa, jag menade prattempo. Har inte heller något vetenskapligt stöd bakom mig när jag säger detta, men min personliga erfarenhet säger att det (i mitt fall) räckte med två pass för att med god marginal uppnå mitt mål på göteborgsvarvet.
S
Quote from Funbeat user on 17 August 2011, 20:49Tack för alla goda råd!
Jag skulle gärna löpa fler gånger i veckan men jag har märkt att så fort jag ökar i löptid och distans så får jag ont i ländryggen och höfterna.
Istället tränar jag tre pass på Friskis utöver dessa två löppass. Jag tränar jympa,
Tack för alla goda råd!
Jag skulle gärna löpa fler gånger i veckan men jag har märkt att så fort jag ökar i löptid och distans så får jag ont i ländryggen och höfterna.
Istället tränar jag tre pass på Friskis utöver dessa två löppass. Jag tränar jympa,