Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMindre tajt racer
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror nog att TS hade skrivit cykelbana, om det nu var det han menade. Men jag kan ha fel.

När nu Viller Valla nämner paragrafer. Det kan vara farligt att köra på trottoar, även för cyklisten. Från ett brottmål avgjort vid Svea hovrätt (mål nr B 6320-10) återger jag följande referat: "I augusti 2009 kom mannen cyklade på trottoaren på Karlbergs

Rätt intressant dom i Hovrätten med tanke på Andreas Grassmålet i Tingsrätten...

Skillnaden är väl att i det här fallet enligt vittnen fanns ett tydligt uppsåt, till skillnad ifrån Grass-fallet där ord stod mot ord om det var avsiktligt eller inte.

Smitningen är ganska tydlig ändå.

Såvitt jag förstår var det aldrig något åtal om smitning, så jag undrar om han verkligen smet i den betydelsen. Sedan är väl inte sista ordet sagt ännu, det är nog inte en tillfällighet att hovrätten tar upp det.

I Hovrätten är det, till skillnad från Tingsrätten, juristerna som är i majoritet vilket brukar borga för att bisarra domslut ändras/rivs upp...

Näe, det är det inte och jag har inte heller påstått det. Vad det nu har för betydelse. Ingen cykel med plats nog för "breda" däck är väl egentligen en racer.

Visst är det så, och det vet du och jag och många andra i den här delen av Funbeat.
Men inte ts, eftersom det var just det han frågade efter.

Är det någon som har koll på vad som skiljer en nishiki crossroad från en modern cx som nu tilllåts ha skivbromsar. Jag antar att det har med ramgeometrin att göra, men i så fall hur och vilka annorlunda egenskaper får den gentemot cx:en?