Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMjölksyra - illamående
You need to log in to create posts and topics.

Idag när jag sprang intervaller drog jag på mig en massa mjölksyra och när jag stannade sköljde ett illamående över mig. Det är inte första gången och det gör inget eftersom jag aldrig varit nära att kräkas. Det kommer direkt när jag stannar i princip och

Citat:

"Kroppen kan producera energi på två huvudsakliga sätt, med syre (aerob förbränning) eller utan syre (anaerob spjälkning). Då kroppen inte hinner syresätta musklerna bildas mjölksyra (anaerob spjälkning). Mjölksyra produceras under många olika int

Tack!

Antar att personen frågade om illamående direkt efter hög ansträngning?

Edit: Såg nu länken, glöm min fråga. 😀

Nu har jag läst länken noga. Fiffigt att kroppen vill kräkas ut det som är surt. 🙂

Ja, det kan ju vara värt att ha i åtanke när man springer, det kan nog vara rätt dumt att dricka vatten precis när man är illamående.

Har för mig att Vatten I Syra var dumt, men åk 9 kemi kanske inte är applicerbart här?

Du är ovan vid hård träning.

Ingen aning, vår kemilärare i 9:an kallades Tomten och det enda roliga vi gjorde på de lektionerna var att tävla om vem som kunde hänga fast flest krokodilklämmor på honom utan att han märkte det.

Men Anna (eller vad hon nu hette i länken) pratade om at

Schhhh David - inte berätta min hemlighet. (#)

Sven Nylander kräktes oftast efter sina 400-meter-häcklopp. Jag har samma problem om jag kör upp mjölksyra under kortare snabbbpass.

Det är bara att kräkas, dricka vatten och köra vidare 😉
Så gör man om man är hardcore