Quote from Guest on 16 November 2011, 13:52Har en odämpad MTB med aluminiumram/gaffel/styre som jag börjat vinterpendla med.
Nu ar det ett par år sedan som jag cyklade på den men blev snabbt påmind om hur hård alu ramen är.
Konsekvensen blir trötta/ömmande handleder efter ca 30km, varav knappt häl
Har en odämpad MTB med aluminiumram/gaffel/styre som jag börjat vinterpendla med.
Nu ar det ett par år sedan som jag cyklade på den men blev snabbt påmind om hur hård alu ramen är.
Konsekvensen blir trötta/ömmande handleder efter ca 30km, varav knappt häl
Quote from Rasmus Olsson on 16 November 2011, 14:02Du är inne på rätt väg. Styrstam å styre i kolfiber tar iaf upp småvibrationer och det är väl oftast det som ger handproblem.
Gaffel i kolfiber kan göra sitt också.
men allt beror på vad det är för sorts kolfiber, vad syftet är med produkten. En del kan
Du är inne på rätt väg. Styrstam å styre i kolfiber tar iaf upp småvibrationer och det är väl oftast det som ger handproblem.
Gaffel i kolfiber kan göra sitt också.
men allt beror på vad det är för sorts kolfiber, vad syftet är med produkten. En del kan
Quote from Funbeat user on 16 November 2011, 14:31Sitter du rätt?
Vibrationerna känns bra mkt mindre om du inte "hänger på styret"
Sitter du rätt?
Vibrationerna känns bra mkt mindre om du inte "hänger på styret"
Quote from Funbeat user on 16 November 2011, 14:43Monter litt mykere styreholker
BILD:http://www.bikeshop.no/img/cache/r/i/t/ritchey__wcs__holker_-968656398_0_Big.jpg
Monter litt mykere styreholker
BILD:http://www.bikeshop.no/img/cache/r/i/t/ritchey__wcs__holker_-968656398_0_Big.jpg
Quote from Funbeat user on 16 November 2011, 15:16Tänk på att kombinationen kolfiber och - gr inte går så bra ihop.
Gör som N.P.N.G säger, jag har dom på alla min 5 hojar absolut det skönaste!
Tänk på att kombinationen kolfiber och - gr inte går så bra ihop.
Gör som N.P.N.G säger, jag har dom på alla min 5 hojar absolut det skönaste!
Quote from Funbeat user on 16 November 2011, 16:08UST, alltså slanglöst?
Känns som att det landar över min budget runt 1000kr (som jag glömde nämna).
Om vinterpendlingen faller väl ut detta år så blir det kanske cykelbyte till nästa vinter och vill inte lägga alltför mycket på denna.Vad gäller däcktr
UST, alltså slanglöst?
Känns som att det landar över min budget runt 1000kr (som jag glömde nämna).
Om vinterpendlingen faller väl ut detta år så blir det kanske cykelbyte till nästa vinter och vill inte lägga alltför mycket på denna.
Vad gäller däcktr
Quote from Rasmus Olsson on 16 November 2011, 16:12Kör du med stenhårt pumpade däck förstår jag att du har problem. Skaffa nåra med stor luftkammare, ha så lite som möjligt utan att få genomslagspunka. Typ 1,5-.2 bar beroende på däck.
Kör du med stenhårt pumpade däck förstår jag att du har problem. Skaffa nåra med stor luftkammare, ha så lite som möjligt utan att få genomslagspunka. Typ 1,5-.2 bar beroende på däck.
Quote from Funbeat user on 16 November 2011, 17:00Jo jag vet...
Kör med ca 4bar, Nokia 300 dubb fram och 294 dubb bak.Ska släppa ut lite inför hem pendlingen så får jag se hur mycket det kostar på i rullmotstånd, och tid.
Men men, tillräckligt dåligt rull som det är med välfyllda däck....
Jo jag vet...
Kör med ca 4bar, Nokia 300 dubb fram och 294 dubb bak.
Ska släppa ut lite inför hem pendlingen så får jag se hur mycket det kostar på i rullmotstånd, och tid.
Men men, tillräckligt dåligt rull som det är med välfyllda däck....
Quote from Funbeat user on 16 November 2011, 17:424 bar er for mykke. Sykler selv på samme dekk, med max 2 bar. Da får du også bedre grep av dubbene/piggene. Spessielt på isig veg.
Holker av ritchey er hyllevare de fleste steder. Litt problematisk om du skal bestille fra Bikshop.no av 1 par.
4 bar er for mykke. Sykler selv på samme dekk, med max 2 bar. Da får du også bedre grep av dubbene/piggene. Spessielt på isig veg.
Holker av ritchey er hyllevare de fleste steder. Litt problematisk om du skal bestille fra Bikshop.no av 1 par.
Quote from Funbeat user on 16 November 2011, 18:45Låter som att du ligger väldigt tungt på händerna. Barends för att variera greppet kan vara bra.
Jag har pendlat med alu-mtb med stålframgaffel i många år och aldrig upplevt problem, men kör till vardags inte så långa sträckor.
Låter som att du ligger väldigt tungt på händerna. Barends för att variera greppet kan vara bra.
Jag har pendlat med alu-mtb med stålframgaffel i många år och aldrig upplevt problem, men kör till vardags inte så långa sträckor.