Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMjuknar stål?
You need to log in to create posts and topics.

Har en stålracer (Reynolds 853) och ramen är från slutet av 90-talet. Kikade lite i en cykelafär i gbg och fick till mig av säljaren att stålramar mjuknar i takt med användandet. Har aldrig hört att stål mjuknar. Har googlat och det verkar vara lite delad

Såvitt jag vet, så ska stål med belastning inom toleransen så att materialet inte deformeras inte göra det.

Nej, stål mjuknar inte. Tvärt om kan metalldelar som tillåts böja sig för mycket hårdna. Men det finns det ingen risk för i en cykelram.

Än så länge har ju inte Eiffeltornet sjunkit ihop pga att stålet mjuknat... 🙂

Egenskaperna hos en given stållegering kan visserligen ändras. Men bara genom extrem upphettning och avsvalning/kylning samt olika tider för dessa. Då pratar vi många hundratals grader. Stålet intilll svetsfogarna kan därför ha andra egenskaper än stålet

Är mineralog o inte metallurg, men nog tror jag mer på att det hårdnar efter användning. Mindre flexigt o mindre komfortabelt alltså?

(Eiffeltornet är väl inte stål utan gjutjärn, förresten? Lite annorlunda som material)

Ja, nog borde man hört om att stål kan mjukna i fall det nu var så. Tänk så många bilar som det skulle varit problem med; hjulupphängning, chassi etc.

Frågan blir istället varför man säger så då?

Stålramar av det bättre slaget svetsas inte utan slaglödas.

Rost?

Stål mjuknar inte. Stålets mekaniska egenskaper är inte tidsberoende under dessa förutsättningar. Alltså, de ändras inte över tid på en cykelram.