Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:05Well Håkan(exproffset, superingetgören))
Respekt åt TeamMagnus (själv med)
Well Håkan(exproffset, superingetgören))
Respekt åt TeamMagnus (själv med)
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:10hur definierar du en metalls styvhet?
det borde väl vara en viss profil/dimension gjord av metallen som har en viss styvhet, eller tröghetsmoment, som jag fattat är detsamma.
hur definierar du en metalls styvhet?
det borde väl vara en viss profil/dimension gjord av metallen som har en viss styvhet, eller tröghetsmoment, som jag fattat är detsamma.
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:15Styvhet och tröghetsmoment är inte samma sak.
Det finns ett mätvärde på materials styvhet som är oberoende av dimension. Det innebär att två saker med samma dimensioner av olika material får relativ hållfasthet i enlighet med denna koefficient.
Men hur
Styvhet och tröghetsmoment är inte samma sak.
Det finns ett mätvärde på materials styvhet som är oberoende av dimension. Det innebär att två saker med samma dimensioner av olika material får relativ hållfasthet i enlighet med denna koefficient.
Men hur
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:15I mitt fall erbjöd jag förklaringen att han kanske menade att geometrin tillsammans med materialval gjorde aluminiumramen styvare men nej. Han fortsatte att bestämmt hävda att aluminium som material var styvare än stål.
Då gav jag upp och köpte cykeln än
I mitt fall erbjöd jag förklaringen att han kanske menade att geometrin tillsammans med materialval gjorde aluminiumramen styvare men nej. Han fortsatte att bestämmt hävda att aluminium som material var styvare än stål.
Då gav jag upp och köpte cykeln än
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:19Kan bidra med några förenklade förklaringar:
Stål mjuknar inte, såvida man inte hettar upp det eller belastar det över den så kallade sträckgränsen. Belastas stål i det elastiska området, d v s under sträckgränsen, sker normalt inga förändringar förrän m
Kan bidra med några förenklade förklaringar:
Stål mjuknar inte, såvida man inte hettar upp det eller belastar det över den så kallade sträckgränsen. Belastas stål i det elastiska området, d v s under sträckgränsen, sker normalt inga förändringar förrän m
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:27se där. lärt mig nåt nytt, eller slagit hål på en egen uppfattning.
så ett material kan ha en viss styvhet hållfasthetsmässigt och rent fysikaliskt.
men t.ex en cykelram anses ha en viss styvhet, som snarare har att göra med konstruktionen, profiler och
se där. lärt mig nåt nytt, eller slagit hål på en egen uppfattning.
så ett material kan ha en viss styvhet hållfasthetsmässigt och rent fysikaliskt.
men t.ex en cykelram anses ha en viss styvhet, som snarare har att göra med konstruktionen, profiler och
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 19:40Jepp. Man kan konstruera och tillverka en aluminiumram så att den böjer ut mindre än en stålram vid en given belastning och tvärtom.
E-modulen i kombination med sträckgräns talar om för konstruktören hur materialet ska fördelas för att uppnå detta. Man ko
Jepp. Man kan konstruera och tillverka en aluminiumram så att den böjer ut mindre än en stålram vid en given belastning och tvärtom.
E-modulen i kombination med sträckgräns talar om för konstruktören hur materialet ska fördelas för att uppnå detta. Man ko
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 20:21Martin, eftersom du jobbat med det borde du veta bättre än att skrämma folk med aluminium och flyg. Problemen med utmattning inom flyget är försumbara. De senaste allvarliga incidenterna var med tryckkabinen på DH Comet på 50-talet. Där lärde man sig en l
Martin, eftersom du jobbat med det borde du veta bättre än att skrämma folk med aluminium och flyg. Problemen med utmattning inom flyget är försumbara. De senaste allvarliga incidenterna var med tryckkabinen på DH Comet på 50-talet. Där lärde man sig en l
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 20:23Tur att jag åkte båt på senaste utlandsresan.
Tur att jag åkte båt på senaste utlandsresan.
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 20:29När det nu blivit diskussion som kommer in på flygning: I alla fall blir Stålmannen mjuk av kryptonit.
När det nu blivit diskussion som kommer in på flygning: I alla fall blir Stålmannen mjuk av kryptonit.