Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 13:18Utmattning är ju en sak. Tillräckligt hög belastning av vissa slag kommer så småningom att ge utmattning och ev brott. Skulle ju kunna drabba en dålig ram kanske. Men det är inte samma sak som att materialet i sig åldras eller mattas över tid, eller för a
Utmattning är ju en sak. Tillräckligt hög belastning av vissa slag kommer så småningom att ge utmattning och ev brott. Skulle ju kunna drabba en dålig ram kanske. Men det är inte samma sak som att materialet i sig åldras eller mattas över tid, eller för a
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 14:32Mjuknar vet jag inte. Men att ramar av metall kan knäckas, det vet jag.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/425586
Sen vad man kallar det, mjukna, utmattning mm mm. För mig är det skit samma. Skiten går sönder, så är det bara.
Lite OT eller rätt så
Mjuknar vet jag inte. Men att ramar av metall kan knäckas, det vet jag.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/425586
Sen vad man kallar det, mjukna, utmattning mm mm. För mig är det skit samma. Skiten går sönder, så är det bara.
Lite OT eller rätt så
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 16:08Det bästa jag hittade snabbt är: http://www.jernkontoret.se/ladda_hem_och_bestall/publikationer/stal_och_stalindustri/jks_utbildningspaket/jkutbpak_del11.pdf
Sidan 17 samt sid 30 o framåt.Alltså, så här tror jag:
Kallbearbetning (eller liknande påverk
Det bästa jag hittade snabbt är: http://www.jernkontoret.se/ladda_hem_och_bestall/publikationer/stal_och_stalindustri/jks_utbildningspaket/jkutbpak_del11.pdf
Sidan 17 samt sid 30 o framåt.
Alltså, så här tror jag:
Kallbearbetning (eller liknande påverk
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 16:10Stålramar rostar, oftast inne ifrån.
Stålramar rostar, oftast inne ifrån.
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 16:53Ok, rost är ju inte bra. Men man blir ju oxå nyfiken på var föreställningen om att stål mjuknar kommer ifrån, dvs blir flexigare. Med tanke på tråden här på FB med en artikel om ett cykeltest med maskerade cyklar så verkar det hela mest sitta mellan örone
Ok, rost är ju inte bra. Men man blir ju oxå nyfiken på var föreställningen om att stål mjuknar kommer ifrån, dvs blir flexigare. Med tanke på tråden här på FB med en artikel om ett cykeltest med maskerade cyklar så verkar det hela mest sitta mellan örone
Quote from Berit Bengtson on 10 August 2011, 17:08Henrik:
Den sortens ursäkter är väl inte fel om de leder till att du får en ny och fin(are) cykel?
Felet är väl om man tror att det på ngt sätt skulle ha med verkliga egenskaper hos ramen att göra.Dvs: Det finns en anledning till att försäljaren jobbar
Henrik:
Den sortens ursäkter är väl inte fel om de leder till att du får en ny och fin(are) cykel?
Felet är väl om man tror att det på ngt sätt skulle ha med verkliga egenskaper hos ramen att göra.
Dvs: Det finns en anledning till att försäljaren jobbar
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 17:48Påminner mig om en säljare som försökte övertyga mig om att aluminium som material var mycket styvare än stål. Hjälpte inte att jag påminde honom om att e-modulen hos stål är ca 4 ggr högre än aluminium. Han vägrade att ge sig 😀
Påminner mig om en säljare som försökte övertyga mig om att aluminium som material var mycket styvare än stål. Hjälpte inte att jag påminde honom om att e-modulen hos stål är ca 4 ggr högre än aluminium. Han vägrade att ge sig 😀
Quote from Berit Bengtson on 10 August 2011, 17:52För de som påstår det brukar jag fråga om de har klämt på en öl/cola-burk och en kattmats-burk.
För de som påstår det brukar jag fråga om de har klämt på en öl/cola-burk och en kattmats-burk.
Quote from Funbeat user on 10 August 2011, 18:41fast ett aluminiumrör borde väl kunna vara styvare (mindre böjligt) än ett stålrör om det är så pass mycket större (längre mellan godset) att tröghetsmomentet blir högre.
fast ett aluminiumrör borde väl kunna vara styvare (mindre böjligt) än ett stålrör om det är så pass mycket större (längre mellan godset) att tröghetsmomentet blir högre.
Quote from Berit Bengtson on 10 August 2011, 18:52Visst är det så, men de olika metallernas styvhet är obéroende av
rörets dimensioner.
Visst är det så, men de olika metallernas styvhet är obéroende av
rörets dimensioner.