Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMorgon trafik- - youtube
You need to log in to create posts and topics.

@Fredrik N

Jag skulle också vilja ha en värld där alla får göra som dem vill, bara man inte gör det på bekostnad av andras frihet att göra som dem vill.
Till skillnad mot dig så tror jag att denna värld aldrig kommer att existera, eftersom mäniskan är en

Du återkommer flera gånger till "naturens krav". Det är oklart vad du menar med det. Uppdelningen och kategoriseringen i arter och släkten är ju helt och hållet en produkt av mänsklig kultur. Utan människan och utan språket så finns det inga lejon och ing

Ari L,
"Till skillnad mot dig så tror jag att denna värld aldrig kommer att existera, eftersom mäniskan är en egoist."
Skulle inte vilja påstå att jag tror det kommer hända. Tack vare den goda kraften i att människor är egoister så kanske vi ändå kan komm

Jag kanske uttryckte mig lite oklart. Jag menade att i naturen finns inget behov av eller någon möjlighet att definiera och systematisera. Det är något människan gör genom språket. Utan språket finns ingen möjlighet att ha abstrakta idéer som till exempel

"Du verkar mena att naturen definierar vad ett lejon är och vad en människa är och att dessa definitioner är eviga. Där tycker vi uppenbart olika."
Ja, lejonet har naturliga och objektiva egenskaper som skiljer det från att vara något annat, t ex en boll.

När ska du använda punkt 2 Fredrik?

Den här typen av resonemang är rätt långt från logik..