Quote from Funbeat user on 8 June 2014, 18:32Eftersom man i gruppcykling inte alltid behöver trampa finns en poäng till med låg växel och hög kadens.
När man börjar trampa efter att ha rullat tar det något trampvarv innan man är ikapp sin kadens om denna är hög, detta ger en ganska mjuk fartökning.
Eftersom man i gruppcykling inte alltid behöver trampa finns en poäng till med låg växel och hög kadens.
När man börjar trampa efter att ha rullat tar det något trampvarv innan man är ikapp sin kadens om denna är hög, detta ger en ganska mjuk fartökning.
Quote from Funbeat user on 8 June 2014, 20:04Kul tråd!
Lite halvt OT, skulle jag vilja slå ett slag för att byta ut lillklingan till 42t, i en seriös cykelbutik fixar dom det utan kostnad vid nyköp av cykel, då kommer nybörjaren definitift inte behöva använda stora klingan, men kan ändå hålla en hög
Kul tråd!
Lite halvt OT, skulle jag vilja slå ett slag för att byta ut lillklingan till 42t, i en seriös cykelbutik fixar dom det utan kostnad vid nyköp av cykel, då kommer nybörjaren definitift inte behöva använda stora klingan, men kan ändå hålla en hög
Quote from Funbeat user on 8 June 2014, 22:38Med tanke på att det stora problemet är att många trampar med alldeles för tunga växlar känns det ju direkt kontraproduktivt att byta lillklingan från 39 till 42. Dessutom skulle det göra vevpartiet direkt obrukbart så fort det kommer lite mer backar än v
Med tanke på att det stora problemet är att många trampar med alldeles för tunga växlar känns det ju direkt kontraproduktivt att byta lillklingan från 39 till 42. Dessutom skulle det göra vevpartiet direkt obrukbart så fort det kommer lite mer backar än v
Quote from Funbeat user on 8 June 2014, 23:1150/36 kan jag tycka är trevligt. Inte så stort hopp som 50/34. Lite så där lagom.
Sen tror ju jag att det är både lättare och billigare att skifta fram än kassett. I alla fall om man kör med Campa Record, som jag gör.
Vänligen
P.
50/36 kan jag tycka är trevligt. Inte så stort hopp som 50/34. Lite så där lagom.
Sen tror ju jag att det är både lättare och billigare att skifta fram än kassett. I alla fall om man kör med Campa Record, som jag gör.
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 9 June 2014, 19:10Om man nu promt ska släpa med sig sin cykel till backigare ländet i stället för att hyra, har man nog råd med en extra klinga att slänga på då.
Men som jag skrev, kanske det inte är fullt lämpligt för en nybörjare. Men efter ett år har man kanske fått upp
Om man nu promt ska släpa med sig sin cykel till backigare ländet i stället för att hyra, har man nog råd med en extra klinga att slänga på då.
Men som jag skrev, kanske det inte är fullt lämpligt för en nybörjare. Men efter ett år har man kanske fått upp
Quote from Funbeat user on 9 June 2014, 19:57Ja större lillklinga står på min inköpslista. 36 känns nästan oanvändbart på landsvägscykeln. 39 borde bli ganska lagom. Jag trivs egentligen bättre med CXens utväxling, där använder jag faktiskt framväxeln aktivt för hitta både bra kedjelinje och kadens.
Ja större lillklinga står på min inköpslista. 36 känns nästan oanvändbart på landsvägscykeln. 39 borde bli ganska lagom. Jag trivs egentligen bättre med CXens utväxling, där använder jag faktiskt framväxeln aktivt för hitta både bra kedjelinje och kadens.
Quote from Funbeat user on 9 June 2014, 21:24Varför det skulle vara dyrare att ta med sig cykel än att hyra förstår jag inte riktigt? Och det är inte den som har högst växel som nödvändigtvis är den bästa cyklisten 🙂
Med ett kompakt vevparti (50-34) och en 11-23-kassett går det i 51,5 km/h om du t
Varför det skulle vara dyrare att ta med sig cykel än att hyra förstår jag inte riktigt? Och det är inte den som har högst växel som nödvändigtvis är den bästa cyklisten 🙂
Med ett kompakt vevparti (50-34) och en 11-23-kassett går det i 51,5 km/h om du t
Quote from Funbeat user on 9 June 2014, 21:58Med en 11-23 kassett och 50/34 blir det ganska kämpigt i backarna om man inte är hyfsat stark. En 11/28 kassett är bättre lämpad för bergspass. (Bättre även om du har 53/39)
Med en 11-23 kassett och 50/34 blir det ganska kämpigt i backarna om man inte är hyfsat stark. En 11/28 kassett är bättre lämpad för bergspass. (Bättre även om du har 53/39)
Quote from Funbeat user on 9 June 2014, 22:30Absolut Conny! Skulle inte välja en 11-23-kassett om det vankades riktiga berg. Exemplifierade dock med ett compact vevparti och en 11-23-kassett för att visa på att det räcker för de allra flesta motionärer under svenska förhållanden.
Absolut Conny! Skulle inte välja en 11-23-kassett om det vankades riktiga berg. Exemplifierade dock med ett compact vevparti och en 11-23-kassett för att visa på att det räcker för de allra flesta motionärer under svenska förhållanden.
Quote from Funbeat user on 9 June 2014, 22:54Bra, jag vill knappt ha min här i platta Uppland 😀
Bra, jag vill knappt ha min här i platta Uppland 😀