Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNågot att äta?
You need to log in to create posts and topics.

Jag körde en runda på ca 8mil igår och kände efter en 7mil att jag kanske behövde fylla på med lite energi och inte bara vatten.
Jag fick sämre syn märke jag och kände mig nästan febrig på kvällen.

Har sett att många stannar och fikar på sina rundor men

David skulle svara "mazariner" på den här frågan.

Jag har alltid med mig ICA-kortet och en påse med russin&nötter för akut hunger o blodsockerfall.

Torkade aprikoser är perfekt!

jag har dextrosol i cykelväskan om jag träffar väggen... men på pass över 5 timmar jag har med mig något för hunger och energi (bar, eller en god macka)

Om du cyklar hyffsat intensivt så bränner du ca 400-600 kcal per timme. Då kan du själv räkna ut att vatten inte räcker på 2-3 timmar. Energin du har lagrat i musklerna i form av glykogen, räcker cirka en timme. Sen bonkar du.

Täkna med en halv till en b

Jag tycker Bruse har helt fel.

Kroppen kan lagra ca 2000kcal glykogen. Vid anstränging kring mjölksyratröskel går kroppen uteslutande på glykogen, och dina depåer (om de var välfyllda) kommer räcka ca 2h.

Ligger man lägre i ansträngingen så har man en b

Om jag har fel, så har jag lärt mig. För det är vad många kost- och idrottsrådgivare anger vad energin räcker. Men du kanske vet bättre.

Well, jag vet inte hur pålästa de som lärde dig var (min fru är kostvetare och har konstaterat att det inom "skrå:et" finns en stor spridning i kunskap och vad som anses sant).

Men att kroppen kan lagra 2000kcal-ish (naturligtvis beroende på kroppsstorle

Jag har provat. Bonka totalt vid 1h 50min, men kände mig svag redan efter 1h 20min. Det är skönare att fylla på energi i tid.

Vad jag menade var inte att du behöver få i dig 400 kcal per timme. Försökte bara få igång en gen analytisk förmåga. För gör du av med energi, måste du fylla på för att orka.