Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 11:06Susse: det finns en studie som visat att skölja munnen med vatten/sportdryck har ungefär lika bra effekt på prestandan som att faktiskt svälja den. Man får inte bortse från psykologiska aspekter.
Bruse: Ja, naturligtvis i det långa loppet (dagar/veckor).
Susse: det finns en studie som visat att skölja munnen med vatten/sportdryck har ungefär lika bra effekt på prestandan som att faktiskt svälja den. Man får inte bortse från psykologiska aspekter.
Bruse: Ja, naturligtvis i det långa loppet (dagar/veckor).
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 11:38Men ok, man kan ju tömma muskelglykogenet i benen trots att det finns massa kvar i armarna. Och då kan det vara lättare att få nytt ben-glykogen från lite fika.
Jag tror fortfarande det är en dålig idé att vanemässigt käka snickers en gång i timmen. Om i
Men ok, man kan ju tömma muskelglykogenet i benen trots att det finns massa kvar i armarna. Och då kan det vara lättare att få nytt ben-glykogen från lite fika.
Jag tror fortfarande det är en dålig idé att vanemässigt käka snickers en gång i timmen. Om i
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 11:40En annan gång bonkade jag utan att ha mat med mig. Sänkte tempot och förbrände fett, sen var jag fit for fight igen! Synd på tempot, men visst går det.
En annan gång bonkade jag utan att ha mat med mig. Sänkte tempot och förbrände fett, sen var jag fit for fight igen! Synd på tempot, men visst går det.
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 12:11Ta en banan efter 40 min, och en till efter en timme igen. Alternativt så gör du som jag och byter ut bananen mot en gel. Tränar man ska man ha energi i kroppen, orkar man inte träna så är det värdelöst.
Ta en banan efter 40 min, och en till efter en timme igen. Alternativt så gör du som jag och byter ut bananen mot en gel. Tränar man ska man ha energi i kroppen, orkar man inte träna så är det värdelöst.
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 15:19Erik, jag har läst någon liknande studie, men vill minnas att det handlade om den omedelbara kicken. Att kroppen trodde att den skulle få mer energi när man smakade på något sött och därför släppte på kraftreserverna. Kanske inget att förorda på ett långp
Erik, jag har läst någon liknande studie, men vill minnas att det handlade om den omedelbara kicken. Att kroppen trodde att den skulle få mer energi när man smakade på något sött och därför släppte på kraftreserverna. Kanske inget att förorda på ett långp
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 15:36Henrik: Absolut. Menade bara att den psykologiska effekten av ett energi-tillskott inte får underskattas.
Henrik: Absolut. Menade bara att den psykologiska effekten av ett energi-tillskott inte får underskattas.
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 15:49Träna upp din förmåga att bränna fett.
Det gör du INTE med att stoppa i dig massa snabb energi hela tiden. Snarare försämrar det din förmåga att jobba under längre tid.
Om Ni bonkar efter en 1,5 h så har Ni inte bonkat.
Träna upp din förmåga att bränna fett.
Det gör du INTE med att stoppa i dig massa snabb energi hela tiden. Snarare försämrar det din förmåga att jobba under längre tid.
Om Ni bonkar efter en 1,5 h så har Ni inte bonkat.
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 15:59"Om Ni bonkar efter en 1,5 h så har Ni inte bonkat" - exakt! Hammaren är inte samma sak som att bli jävligt trött. Det är en transcendental upplevelse.
"Om Ni bonkar efter en 1,5 h så har Ni inte bonkat" - exakt! Hammaren är inte samma sak som att bli jävligt trött. Det är en transcendental upplevelse.
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 16:07Varför inte testa?
Varför inte testa?
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 20:44Cyklade 4h i söndags och stannade 2 ggr för att äta en banan. Kändes bra (fick ju vila röven lite också...) men hinner kroppen verkligen ta åt sig energin från bananen? Eller skulle det funka lika bra med att lukta på en Snickers?
Cyklade 4h i söndags och stannade 2 ggr för att äta en banan. Kändes bra (fick ju vila röven lite också...) men hinner kroppen verkligen ta åt sig energin från bananen? Eller skulle det funka lika bra med att lukta på en Snickers?