Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det börjar närma sig Göteborgsvarv och jag ligger i hårdträning. Min fråga är när bör man överväga att ha med sig vatten/sportdryck på löpturerna?

Jag kör backträning, löpskolning samt springer milen 1-2ggr i veckan (ligger oftast en bit under 50min) och

Skall jag vara ute 80 min eller längre brukar jag ha vatten med mig. Sportdryck har jag med mig på pass över 2h.

Ungefär som föregående talare, men jag burkar aldrig orka ta med mig utan stoppar en tjuga innanför strumpan o köper en festis eller nåt om det är långpass. Behovet av vätska beror ju mycket på tempen, är det svalt klarar man väldigt långa pass utan påfyl

Jag har två små flaskor vatten med mig i bältet. Sportdryck däremot ids jag inte med, det går lika bra med en läsk i någon kiosk. Eller en glass om vädret är fint 🙂

Kolla i länken om sportdryck. Har marginell eller ingen effekt
http://traningslara.se/blogg/forstor-sportdrycken-ens-traningseffekt/

Jag tog ett två timmars pass idag utan dricka med mig. Ingen bra idé 🙁

Tack för alla svar! Det är nog främst vatten som är aktuellt för mig har aldrig gillat sportdrycker. Ska testa att ta med mig 50cl när jag springer 1.6mil nu på söndag.

Numera försöker jag ha med mig vätska om jag planerar att springa mer än 15 km. Jag har provat ett par gånger att springa mer än 2 mil i ganska bra tempo utan dricka och då har jag mått pyton efteråt.
Sist så fick jag inte behålla något av det jag drack e

Vätskebrist är en sak och testa väggen-hammaren-bonken något annat.

Är man bara ute efter att ersätta vätskeförlust och struntar i energitillförsel kan apotekets Resorb vara en god, om än dyr, idé.