Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag brukar ha med mig vatten och energi (typ russin) på mina långpass (långpass för mig är 10km+).

Peter: Resorb är fruktansvärt bra faktiskt. Inte så gott däremot, lite för salt för att vara gott, men otroligt effektivt. Ångrar inte att jag testade det på långpasset.

Fast dyrt som sagt, det är den enda nackdelen 🙂

Även om man kommer fram till att man inte behöver dricka på sina träningspass så kan det vara smart att träna vätskekontroll om man tänker springa en halvmara eller längre. Ställ ut vatten i muggar och träna på att sänka farten 10-15 meter före kontrollen

Resorb har jag nog blivit beroende av innan och även under långpass över 2 timmar. Känns på något bekvämt att veta att det där extra saltet finns i kroppen o till hands, behöver mindre vätska under långpassen numera än tidigare.
Sen tycker jag saft är un

Att under träning använda Resorb verkar inte så väldigt genomtänkt.

Att ta sig runt en sval träningsrunda på två mil går nog bra utan vätska. Att prestera maximalt på tävling är något annat, speciellt om det blir lite varmare.
Som Mikael säger är det vettigt att träna på drickandet. Dels för att över huvud taget kunna dri

Jag vet inte vart gränsen går för när man "behöver" få i sig vätska och energi under ett träningspass. Det är egentligen ganska ointressant för mig. Detta eftersom jag känt att sedan jag började ha med mig vatten och russin känner jag mig tryggare med att

Jag har med mig vatten på pass längre än 12km.
Jag har med mig energi-gel på pass längre än 15km.

Vatten på kortare pass. Sedan vatten blandat med maltodextrin på längre pass. Eller vatten och en hemmabakad energikaka. Same same, but different.

Jag gillar att dricka på löppasset...eller rättare sagt: jag gillar inte att sakna vätska. Senast blev det

- Vatten
- Hemmagjorda runekakor
- Russin-jordnötter-blandning

Något annat behöver jag inte, oavsett längden på rundan.

(Ifall Staffan Å läser det här, måste jag påpeka att glögg, pepparkakor och hårdrock är uppiggande efter några mil, om än inte omistl