Quote from Guest on 26 January 2010, 05:50Vid vilken vattentemp börjar ni simma öppet vatten? Antar iofs att det beror mkt på våtdräkten och kanske även intensiteten på passet?
Vid vilken vattentemp börjar ni simma öppet vatten? Antar iofs att det beror mkt på våtdräkten och kanske även intensiteten på passet?
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 06:00Med tanke på att isen är 25-30cm just nu på Mälaren så kan jag tycka att du lite ivrig.
I början på juni.
Med tanke på att isen är 25-30cm just nu på Mälaren så kan jag tycka att du lite ivrig.
I början på juni.
Quote from Lotta W on 26 January 2010, 06:1716 grader får det allt vara.
16 grader får det allt vara.
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 07:50Har ni flera våtdräkter, ni som kör open water tidigt? Jag funderar på att köpa en Orca från England, S3 el S2.
Men är lite osäker på hur mycket den värmer?, blueseventy t.ex har ju flera olika tjocklekar men till helt andra priser.
Har ni flera våtdräkter, ni som kör open water tidigt? Jag funderar på att köpa en Orca från England, S3 el S2.
Men är lite osäker på hur mycket den värmer?, blueseventy t.ex har ju flera olika tjocklekar men till helt andra priser.
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 08:42Orca S2 med badmössa och öronproppar funkar utmärkt i iaf +14C.
Orca S2 med badmössa och öronproppar funkar utmärkt i iaf +14C.
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 08:55Kör ni med näsklämma också när det är kallt i vattnet?
Kör ni med näsklämma också när det är kallt i vattnet?
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 10:14Tycker runt 15 är inga problem. SMHI har en del mätstationer, men just nu är det ju is och finns inga mätvärden: www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer/havstemp.htm
(Tänker på förr när jag dök i 5-6 mm våtdräkt i nollgradigt vatten - det var
Tycker runt 15 är inga problem. SMHI har en del mätstationer, men just nu är det ju is och finns inga mätvärden: http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer/havstemp.htm
(Tänker på förr när jag dök i 5-6 mm våtdräkt i nollgradigt vatten - det var
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 10:32Under Ö till ö körde vi 11km sim i öppet hav när det var 10-12 grader varmt. Vi körde med korta armar o ben på dräkten och enda problemet vi kände av var att pannan stelnade till och blev smärtsam.
Under Ö till ö körde vi 11km sim i öppet hav när det var 10-12 grader varmt. Vi körde med korta armar o ben på dräkten och enda problemet vi kände av var att pannan stelnade till och blev smärtsam.
Quote from Funbeat user on 27 January 2010, 00:15Hehe, än så länge har jag ingen brådska, kan ju knappt simma alls ännu.. 🙂 Men juni, är inte det att ta det lite väl lugnt? Tar det så lång tid att komm upp i 15?
Hehe, än så länge har jag ingen brådska, kan ju knappt simma alls ännu.. 🙂 Men juni, är inte det att ta det lite väl lugnt? Tar det så lång tid att komm upp i 15?
Quote from Funbeat user on 28 January 2010, 08:52Här i södra Småland brukar vi kunna börja bada (insjö) åtminstone mitten av maj. Så med våtdräkt borde man väl kunna tidigarelägga åtminstone ett par veckor?
Här i södra Småland brukar vi kunna börja bada (insjö) åtminstone mitten av maj. Så med våtdräkt borde man väl kunna tidigarelägga åtminstone ett par veckor?