Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelnär GC-bana och bilväg korsas
You need to log in to create posts and topics.

Är det inte som med MC att man anlägger bak först så cykeln "sätter sej" och sen nyper man i som fan där fram

I alla fall, kul upplevelse hade jag med MTB:n för en tid sedan då jag i nedförsbacke inför en kraftig sväng i skogen bromsade med ryggraden, dvs. mer fram än bak, och "glömde" att det dels var nedför, dels att framgaffeln inte var låst, och fick en snygg

En cykel har inte samma tyngd och viktfördelning som en MC, därför är det 65/35 som gäller. Öva att nödbromsa på olika underlag så att det sitter i ryggmärgen när det gäller.

Rasmus : 3. huvudbroms på halt/slirigt underlag, särskilt i svängar,

David har helt rett. Aldrig bakbrems i svinger, bare forbrems. Har du for høg fart i en sving, og bruker bakbrems, åker du ut.

- raderad replik -

Edit sa att jag ska ta det lugnt så då gör jag det.

Bra där, nu taggar vi ner. 😉

Som sagt, vill man vurpa använder man frambromsen i alla situationer. Vill man hålla sig på två hjul använder man bakbromsen när det är risk för framhjulssläpp/låsning pga underlagets beskaffenhet, t ex väta, sand/grus eller is.
Med modulering, så klart.

Jag bromsar på känsla och nyttjar den erfarenhet jag skaffat mig under många års cykling. Det funkar bra. Teoretiska resonemang har jag inte tid med om jag behöver bromsa ner från 70km/h till 5km/h innan en hårnålskurva.

Kan vara bra att låsa bak om man vill sladda runt något hinder som t ex en bil

Ja, när Razzel är ute på anal-ysuppdrag.