Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 14:03Är det inte som med MC att man anlägger bak först så cykeln "sätter sej" och sen nyper man i som fan där fram
Är det inte som med MC att man anlägger bak först så cykeln "sätter sej" och sen nyper man i som fan där fram
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 14:16I alla fall, kul upplevelse hade jag med MTB:n för en tid sedan då jag i nedförsbacke inför en kraftig sväng i skogen bromsade med ryggraden, dvs. mer fram än bak, och "glömde" att det dels var nedför, dels att framgaffeln inte var låst, och fick en snygg
I alla fall, kul upplevelse hade jag med MTB:n för en tid sedan då jag i nedförsbacke inför en kraftig sväng i skogen bromsade med ryggraden, dvs. mer fram än bak, och "glömde" att det dels var nedför, dels att framgaffeln inte var låst, och fick en snygg
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 18:22En cykel har inte samma tyngd och viktfördelning som en MC, därför är det 65/35 som gäller. Öva att nödbromsa på olika underlag så att det sitter i ryggmärgen när det gäller.
En cykel har inte samma tyngd och viktfördelning som en MC, därför är det 65/35 som gäller. Öva att nödbromsa på olika underlag så att det sitter i ryggmärgen när det gäller.
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 19:05Rasmus : 3. huvudbroms på halt/slirigt underlag, särskilt i svängar,
David har helt rett. Aldrig bakbrems i svinger, bare forbrems. Har du for høg fart i en sving, og bruker bakbrems, åker du ut.
Rasmus : 3. huvudbroms på halt/slirigt underlag, särskilt i svängar,
David har helt rett. Aldrig bakbrems i svinger, bare forbrems. Har du for høg fart i en sving, og bruker bakbrems, åker du ut.
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 20:17- raderad replik -
Edit sa att jag ska ta det lugnt så då gör jag det.
- raderad replik -
Edit sa att jag ska ta det lugnt så då gör jag det.
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 11:46Bra där, nu taggar vi ner. 😉
Bra där, nu taggar vi ner. 😉
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 21:52Som sagt, vill man vurpa använder man frambromsen i alla situationer. Vill man hålla sig på två hjul använder man bakbromsen när det är risk för framhjulssläpp/låsning pga underlagets beskaffenhet, t ex väta, sand/grus eller is.
Med modulering, så klart.
Som sagt, vill man vurpa använder man frambromsen i alla situationer. Vill man hålla sig på två hjul använder man bakbromsen när det är risk för framhjulssläpp/låsning pga underlagets beskaffenhet, t ex väta, sand/grus eller is.
Med modulering, så klart.
Quote from ellen olsson on 11 July 2012, 22:11Jag bromsar på känsla och nyttjar den erfarenhet jag skaffat mig under många års cykling. Det funkar bra. Teoretiska resonemang har jag inte tid med om jag behöver bromsa ner från 70km/h till 5km/h innan en hårnålskurva.
Jag bromsar på känsla och nyttjar den erfarenhet jag skaffat mig under många års cykling. Det funkar bra. Teoretiska resonemang har jag inte tid med om jag behöver bromsa ner från 70km/h till 5km/h innan en hårnålskurva.
Quote from Funbeat user on 12 July 2012, 05:36Kan vara bra att låsa bak om man vill sladda runt något hinder som t ex en bil
Kan vara bra att låsa bak om man vill sladda runt något hinder som t ex en bil
Quote from Funbeat user on 12 July 2012, 06:52Ja, när Razzel är ute på anal-ysuppdrag.
Ja, när Razzel är ute på anal-ysuppdrag.