Quote from Funbeat user on 12 July 2012, 17:51Rasmus: Om du låser bakhjulet så bromsar du för hårt. Och att bromsa så hårt med frambromsen så att bakhjulet lättar är inte stabilt. För optimal bromsverkan på bra underlag skall givetvis både fram och bakbroms användas. så hårt att hjulen nästan låser s
Rasmus: Om du låser bakhjulet så bromsar du för hårt. Och att bromsa så hårt med frambromsen så att bakhjulet lättar är inte stabilt. För optimal bromsverkan på bra underlag skall givetvis både fram och bakbroms användas. så hårt att hjulen nästan låser s
Quote from Funbeat user on 12 July 2012, 23:11När frambromsen används optimalt är belastningen på bakhjulet så låg att den inte kan bidra med bromsverkan. Bromsar man bak i det läget låser sig hjulet. Därför är det både meningslöst och dumt att bromsa bak också, om man vill bromsa maximalt. Det är vi
När frambromsen används optimalt är belastningen på bakhjulet så låg att den inte kan bidra med bromsverkan. Bromsar man bak i det läget låser sig hjulet. Därför är det både meningslöst och dumt att bromsa bak också, om man vill bromsa maximalt. Det är vi
Quote from Funbeat user on 13 July 2012, 07:31Du har inte kört motorcykel med andra ord?
Du har inte kört motorcykel med andra ord?
Quote from Funbeat user on 13 July 2012, 07:44Motorcykel har inget med saken att göra. Lägre tyngdpunkt och därmed annan viktfördelning vid inbromsning. Inte jämförbart alls, faktiskt.
Motorcykel har inget med saken att göra. Lägre tyngdpunkt och därmed annan viktfördelning vid inbromsning. Inte jämförbart alls, faktiskt.
Quote from Funbeat user on 13 July 2012, 08:14Det beror på vem som sitter på.
BILD:http://212.112.179.20/images_full/00/0002026802.jpg
Det beror på vem som sitter på.
BILD:http://212.112.179.20/images_full/00/0002026802.jpg
Quote from Funbeat user on 13 July 2012, 13:40Man får fortfarande bättre bromsverkan om man bromsar med två hjul istället för ett, även om tyngdpunkten är högre. Det är enkel matematik.
Man får fortfarande bättre bromsverkan om man bromsar med två hjul istället för ett, även om tyngdpunkten är högre. Det är enkel matematik.
Quote from Funbeat user on 15 July 2012, 21:37Å en gammal Vicky, sån hade farsan!
Å en gammal Vicky, sån hade farsan!
Quote from Funbeat user on 17 July 2012, 19:13Det jobbigaste med gällande regler tycker jag är att vi har väjningsplikt för bilister på väg in i en rondell, men de har väjningsplikt för oss på väg ut. Det blir lätt lite virrigt då..
Det jobbigaste med gällande regler tycker jag är att vi har väjningsplikt för bilister på väg in i en rondell, men de har väjningsplikt för oss på väg ut. Det blir lätt lite virrigt då..
Quote from Funbeat user on 17 July 2012, 22:31Jag har avlyst min sykkel-semester til Sverige etter å lest flere tråder om G-S ykkelveger i Sverige. Tar bare med golf og flugspø.
I Norge er det lov å sykle i vegbanen selv med sykkelbane ved siden. Det er også det sikreste, da gjeller samme regler so
Jag har avlyst min sykkel-semester til Sverige etter å lest flere tråder om G-S ykkelveger i Sverige. Tar bare med golf og flugspø.
I Norge er det lov å sykle i vegbanen selv med sykkelbane ved siden. Det er også det sikreste, da gjeller samme regler so
Quote from Funbeat user on 18 July 2012, 07:34Petter, det är inte just för rondeller, utan det är svängningsregeln som gäller där. Den som kör in i rondellen svänger inte, och då gäller den generella regeln att cyklister alltid har väjningsplikt i en korsning. På väg ut ur rondellen svänger man, och
Petter, det är inte just för rondeller, utan det är svängningsregeln som gäller där. Den som kör in i rondellen svänger inte, och då gäller den generella regeln att cyklister alltid har väjningsplikt i en korsning. På väg ut ur rondellen svänger man, och