Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelnär GC-bana och bilväg korsas
You need to log in to create posts and topics.

Rasmus: Om du låser bakhjulet så bromsar du för hårt. Och att bromsa så hårt med frambromsen så att bakhjulet lättar är inte stabilt. För optimal bromsverkan på bra underlag skall givetvis både fram och bakbroms användas. så hårt att hjulen nästan låser s

När frambromsen används optimalt är belastningen på bakhjulet så låg att den inte kan bidra med bromsverkan. Bromsar man bak i det läget låser sig hjulet. Därför är det både meningslöst och dumt att bromsa bak också, om man vill bromsa maximalt. Det är vi

Du har inte kört motorcykel med andra ord?

Motorcykel har inget med saken att göra. Lägre tyngdpunkt och därmed annan viktfördelning vid inbromsning. Inte jämförbart alls, faktiskt.

Det beror på vem som sitter på.
BILD:http://212.112.179.20/images_full/00/0002026802.jpg

Man får fortfarande bättre bromsverkan om man bromsar med två hjul istället för ett, även om tyngdpunkten är högre. Det är enkel matematik.

Å en gammal Vicky, sån hade farsan!

Det jobbigaste med gällande regler tycker jag är att vi har väjningsplikt för bilister på väg in i en rondell, men de har väjningsplikt för oss på väg ut. Det blir lätt lite virrigt då..

Jag har avlyst min sykkel-semester til Sverige etter å lest flere tråder om G-S ykkelveger i Sverige. Tar bare med golf og flugspø.

I Norge er det lov å sykle i vegbanen selv med sykkelbane ved siden. Det er også det sikreste, da gjeller samme regler so

Petter, det är inte just för rondeller, utan det är svängningsregeln som gäller där. Den som kör in i rondellen svänger inte, och då gäller den generella regeln att cyklister alltid har väjningsplikt i en korsning. På väg ut ur rondellen svänger man, och