Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Någon klok har skrivit att man övar upp fettförbränningen med vatten på träningen och sen slänger man in lite snabba kolhydrater på toppen vid tävling. Låter sunt om inte annat...?

Under 1½ timme dricker jag sällan ngt, och i så fall mest för att det är gott - inte för prestation.

Någon enstaka gång kan det vara bra att köra sprotdryck även på träning. Men då med syftet att kroppen skall bli van med just den drycken som serveras vid nästa lopp. Brukar göra detta ibland och då blanda extra stark sportdryck för att "chockträna" magen

Goddi-Goddi?
Gott gotti gott gott?
Jag tog en snickers efter halva när jag sprang runt 18km och förståss en slurk vatten då och då. Men det är mycket gojja i snickers o dyl. så nu skall jag göra "Runes energikaka", tror jag blir bra för mig.

Hmm, Anna, du skrev energidryck i ursprungsfrågan, det innebär typ Red Bull och liknande. Sedan när du förklarar lite mer så är det sportdryck du menar, typ Vitargo och liknande och då är svaret ganska annorlunda.

Sportdryck är bra om du springer så lång

Jan, jag ska svara på din fråga om varför PT rek. sportdryck.
Dels för att jag skulle "öva" magen på att tillföra sportdryck, eftersom det ges vid tävlingar (Såsom halvmaran, vasaloppet mfl.) Fast ärligt så har jag sprungit lopp tidigare såsom tjejmilen,

Jag tycker det verkar som om du har en tanke om viktminskning som en bakomliggande fråga men det handlar väl mer om vad och hur du äter under resten av dagen. Under löppasset skall du ju må bra och det du stoppar i dig har ju kroppen nytta av just då. Jag

De gånger jag är ute längre och vill ha lite "kick" i drickat så brukar jag -blande i en tesked honung. Också för att det smakar lite godare 🙂

Anna: PT:n har helt rätt i att vissa pass kan utnyttjas för att "öva" magen inför lopp. Men då skall det vara den sportdryck som serveras på loppen eftersom magar kan reagera mycket olika på drycker från olika leverantörer. Lidingöloppet har övergått till

+1 till JS för mycket intressant läsning.