Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sebastian: "Om du svettas mycket så ökar saltkoncentrationen". Där hänger jag inte med. Jag har left i tron att saltkoncentrationen (dvs främst natrium) sjunker i kroppen om man svettas, vilket kroppen försöker kompencera bl.a genom att justera vätskebala

Det finns en hel del skrivet på svenska om hyponatremi också, t.ex:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9581

Jan, vad som menas är förmodligen att:

svettet har lägre salthalt än kroppsvätskan, vilket gör att du relativt sett svettas ut mer vätska än än salt, dvs du ökar koncentrationen av salt inne i kroppen. Totala mängden minskar naturligtvis. Många dricker f

Anders: Jag gjorde delvis antagandet att man dricker vätska - tillräckligt för att ersätt svettförlusterna men inte så mycket att man går upp i vikt. Att jag omedvetet gjorde det antagandet beror på att detta motsvarar verkligheten. Det är ju inte så häls

Håller med om det där sista. Det är populärt bland motionärer nu att säga att kramp beror på saltbrist, vilket det säkert iofs ibland kan vara. Men i de allra flesta fall är nog orsaken snarare utmattning i muskeln.

För vanliga motionärer i vanliga omstä

Jan, tack för infon!

Jag ska tillägga att jag bara fått probem med uppsvullen kropp under triathlon, inte löpning. Misstänker att jag dricker för mycket under cyklingen, men jag vet inte. Har löäst att vid en undersökning av (antingen var det en Ironman

En tränande läkare skrev i ett annat forum, apropå kramp o saltbrist:

"Man måste dock hålla isär extrem dehydrering och kramp i vaderna/fötterna efter kortare träning. Det har ju de senaste åren gjorts ganska stora och seriösa studier på detta och man ha

Kramp är klart irriterande. Som tur är brukar jag inte få det när jag springer (peppar-peppar) men det kan hända dagarna efter långa lopp att vadmuskeln krampar när musklerna är avslappnade när jag sträcker ut fötterna när jag sitter eller ligger. Aj :@

Lite osäker på hur kopplingen mellan sendrag och kramp är. Sendrag är iallafall för mig mycket tydligt kopplad till saltobalans/vätskebrist. Medan jag fortfarande hade stomi och därmed dåligt salt- och vätskeupptag så blev jag magsjuk ett antal gånger. Sa

Såg just följande om hyponatremia på hemsidan för Western States 100 miles: http://ws100.com/blog/askamedic.shtm

Sendrag känns som ett bättre ord än kramp för hur vaderna mina ibland beter sig efter lopp. Jag brukar hålla ganska konstant vikt efter loppe