Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har snöat in lite på negativ split här senaste tiden. Igår gjorde jag ett tämligen misslyckat försök att springa en halvmara med negativ split, men dels hade jag inte smartaste upplägget och sen hade jag tydligen förträngt att jag sprang LL för två ve

Det beror också en del på hur banan ser ut. Är det varvbana är det ju enkelt för då är förutsättningarna lika. Är det A->B får man studera banprofilen lite och avgöra om det går. Är alla uppförsbackar i slutet så är det ju riktigt kämpigt med negativ spli

A few more factors: practice, weather, music, size of run!

Practice: do in training what you intend to do during the race: practice running deliberately slower to begin with (like warming up jog for first quarter), then run your regular run pace in the m

Ett vinnande system var förr:
28:00
28:30
29:00
29:30
för varje 25%

Under förutsättning att banan var någorlunda lika från start - mål.

Springa fortare andra halvan?
Noll problem. Förutom att starten kan bli pinsamt låg. 😉

Om du känner dig själv och din dagsform väl så försök att springa med en liten men dock negativ split.

Flera elitlöpare som jag studerat har sprungit lyckade maror med jämn fart första tre milen för att öka ett snäpp på sista. Då väger man säkert in den

Det svåra är nog inte att springa fortare på slutet utan att springa långsamt i början!

Det är nog så Christer.
Man vill ju inte skämma ut sig redan från början. 🙂

Ingmarie, jag springer de flesta lopp med negativ split och mitt PB på Sthlm halvmarathon är satt med den metoden. Det är dock inte speciellt mycket det rör sig om, max 2-3 procent. Å andra sidan så beror det i mitt fall på att jag måste starta lugnt för

Exakt K-G, och så vill man ju passa på att springa fort medan man fortfarande har nån ork kvar!

Appropå skämmas tycker jag det är superjobbigt med långa upplopp om jag tagit ut mig. Känns så skämmigt att springa mot mål med en massa publik för är jag jättetrött känns det som om jag springer i ultrarapid (oavsett vilken fart jag har). 😮